NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickehehe
Hej!

Det är så att jag misstänker att en eller flera spridare har gett upp i min bil..
För några veckor sedan tyckte jag bilen började känns konstig vid tomgång, den liksom hade väldigt låg tomgång å kändes som hela bilen skakade typ.
Hursom, veckorna gick..
..Tills igår..

Upptäckte att det var mycket diesel vid spridarna, speiciellt vid 2 av dom.
Startade å försökte se ifall det kom diesel någonstans ifrån, såg inget!
Drog ur elkablage till spridare 1, gick som ett arsele, kopplade in den igen, gick bra!
Drog ur elkablage till spridare 2, gick som ett arsele, kopplade in den igen, gick inte alls!
Drog ur elkablage igen, rengjorde noggrant å kopplade in den igen, gick ännu inte!
Den går igång, men hoppig å blöddrig tomgång, samt varavar han inte merän 1100-1200RPM och är HEELT orkeslös..

Kan det vara så att spridare 2 är trasig?
Vartifrån kommer den "stora" mängden diesel som sammlats runt omkirng vid spridarna?
Jag såg även på motorkåpans undersida att det var blött, tog på fingret å luktade diesel, detta just ovanför vart spridarna som hade mest diesel omkring sig ligger. Vart kommer all diesel ifrån, vad kan ha hänt med spridarna?

Jag spekulerade i om det kom ifrån returslangarna, men kom att tänka på.. Är det verkligen så hårt tryck ifrån den att det skulle spruta ända upp till motorkåpan?

Någon som känner igen eller haft samma fel ?
Användarvisningsbild
av Vojje
"Kan det vara så att spridare 2 är trasig?"

Jo, tack! Vem har sagt att man kan lossa kontakten till en spridare när den arbetar.
Gör inte om detta!
av mickehehe
Vojje skrev:"Kan det vara så att spridare 2 är trasig?"

Jo, tack! Vem har sagt att man kan lossa kontakten till en spridare när den arbetar.
Gör inte om detta!

Har en tagit lös när den var igång, bilen var avslagen samt så var pluss polen borta!
av getsome
Gör ett leakback test.. Googla hur man gör så kan du kolla ifall felet är där.. Har du skruvat loss spridaren rent fysiskt så MÅSTE du byta rören till dom då presskopplingen går åt h-e när man väl lossat den..
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]