NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Försöka göra händelsen kort.

Jag skulle köra en biltrailer med en mindre bil på (560 kg) till vinterförvaring, det hade snöat mycket men vägen var plogad på morgonen och det låg på ett 15 cm snötäcke, till garaget var det en smal väg och lite trixigt, efter lite vedermödor så hade jag fått fram ekipaget till garaget, kände då en svag doft av någon kostig lukt från bilen trodde då att det ev kunde vara katalysatorn som gav denna doften, sedan när allt var färdigt så gick det inte svänga med ekipaget utan det var bara att backa tillbaks denna sträcka var 70 m, det blev en hel del användning av kopplingen dels fick man slira på den också, när ungefär 15 m återstår så fastnar kopplingen i nästan bottenläget och det är väldigt svårt att få in växlarna och det luktar väldigt bränt.

Låter bilen vila en kortvarig stund och till slut kommer vi på vägen med fronten framåt kör tillbaka med trailern och när denna är bortkopplad så tar jag en tur förbi Volvo för att dryfta händelsen om jag nu måste byta ut kopplingen får olika svar kundmottagningen säger att man kan avvakta om inte bilen uppvisar symptom som att bilen blir svårväxlad och att det inte låter något då kopplingen trycks in, medans en verkstadskille jag pratar med säger att en genomsyn av kopplingen kanske borde göras och detta kan kostnadsmässigt likställas med att byta koppling kostnad 14 000 kr.

Just nu finns det det en svag doft kvar i bilen av händelsen, bilen visar inga symptom av sliring eller andra konstiga faktorer som skulle kunna härledas till kopplingen och den är lätt att få in växlarna.

Då detta inte tas på garantin så är frågan hur skulle ni göra?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Hvis du ikke merker noe mere går det bra. Hvis det har sluret så mye at clutch lammelen er svekket pga varmen vil du merke en sluretendens ved hardt pådrag. Merker du ingenting har det gått bra, men du bør ikke gjøre det til en vane å trekke så tungt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är lätt att bli skrämd av doften av överhettade lameller, men det betyder inte att de på ngt sätt är slut.
av jumu01
Vojje skrev:Det är lätt att bli skrämd av doften av överhettade lameller, men det betyder inte att de på ngt sätt är slut.
Ja, just före juletider så finns det trevligare saker att göra än att elda upp 14 000 kr på lameller.
Användarvisningsbild
av Perra83
Lugn bara lugn!! Det är inte sista gången som du kommer att känna lite kopplingslukt. Tänk bara på alla som drar runt på en husvagn en hel sommar. Deras bilar rullar många ur utan problem. Du kan vara lugn. Se bara till att köra på låga varv om du måste slira på kopplingen. Varvar du mycket så sliter det mer.
av Lövet
Åk i 70 km/h på 4an eller 5an. Ge ordentligt med gas och tryck sedan ner kopplingen och släpp den direkt. Slirar kopplingen när du släpper upp pedalen? Om nej så klarade du dig med blotta förskräckelsen.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]