NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som flera andra tycks lida av så händer något märkligt på min 1.6D. Den svarar inte alltid på gaspådrag. Framför allt sker detta problem vid ca 2.5 tusen varv, 110 km/h. Motorn upplevs då som orkeslös. Lägger man då i friläge och gasar upp orkar inte varvräknaren högre än 2,8 tusen varv.

Någon lösning?

Tidigare rapport från VIDA visar att EGR ventil fastnat. Har rengjort de mekaniska delarna så att de går lätt.
Senast redigerad av 1 Kombimannen, redigerad totalt 0 gånger.
Hade samma problem med min med orkeslös och låste vid 2800varv, också felkod på EGR. Fast de visa sig att de va tryckgivarna till partikelfiltret och 2 slangar till dem som
va kassa, bytte dem på brandt för 1600kr så fungera bilen klockrent sen.
MarIve skrev:Hade samma problem med min med orkeslös och låste vid 2800varv, också felkod på EGR. Fast de visa sig att de va tryckgivarna till partikelfiltret och 2 slangar till dem som
va kassa, bytte dem på brandt för 1600kr så fungera bilen klockrent sen.
Mycket riktigt. Snabb koll på Vida hittade jag ett nytt felmeddelande knytet till Partikelfiltret. Och när jag letade i det trånga utrymmet efter slangarna visade det sig att ena var av helt. Volvo säljer dessa i par ihop med givare för ca 1400 kr och går inte att köpa löst. Har nu monterat en annan slang för att testköra bilen.

Återigen, tack för hjälpen.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]