NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50Summum
Hepp.

Kollade när bilen regenererade sist med VIDA. Det va för 4332 km sen. Det är ju 433,2 Mil :-O

Tror att den regenererade förra veckan för typ 100 mil sen.

Har läst att den ska regenerera vart 150:e mil. Är det inte så?
Användarvisningsbild
av crumpets
Regenereringen borde ske utifrån mottrycket. Kör du på ett sätt som inte sotar så mycket behöver du väldigt sällan regenerera. 433 mil är inget konstigt. Men just den motorn kanske har ett fast intervall, även om jag betvivlar det kraftigt.
av V50Summum
Jag få nog fråga någon på konstruktion om någon där finns kvar när det begav sig med dessa motorer. Jag kör ju väldigt gynnsamt. 120km/h i 7mil enkel resa varje dag. Kollade givaren i partikelfiltret och den låg på rätt värde. Så filtret som Volvo vill att man ska byta måste vara i väldigt fint skick...
av getsome
Min 2.0D regenererade var 100:e mil när jag hade en emulator istället för givaren kopplad (emulatorn emulerade ett helt nytt och tomt filter hela tiden) vilket ger mig slutsatsen att 100 mil och sen sker regenerering oavsett vad givare osv säger men det kan skilja mjukvaror emellan också.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]