NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
vad sitter det för aggregat?

lättrycks är bra i början men orkar liksom hela vägen, motsatsen är högtrycks

min v50 drar över hela registret så d borde vara högtrycks anser jag

men enligt broschyrer står det lättrycks

ngn som har bra koll på det här?

hoppas på ngra svar!
av dali
Det är en sk lättrycksturbo. Jag har haft en S40 T5 och håller inte riktigt med om att den drar hela vägen, jag tyckte snarare att den drog fint mellan 1500-4500 varv, men sedan planade det ut.

Lättrycksturbo har en mindre "fläkt" som snabbt varvar upp (liten ketchupeffekt) och ger bra effekt vid låga varv, men som inte orkar trycka tillräckligt med luft i högre varv. En högtrycksturbo har större "fläkt" som varvar upp långsammare (mer ketchup), men ger å andra sidan bättre effekt på höga varv.

Så var det i alla fall i turbons barndom, moderna turbos med variabel geometri kan vara effektiva i alla varvtal. Det är dock mest på dieslar och högprestandabilar som det används än så länge.

Jag vet inte vilket aggregat som används, men jag gissar på Mitsubishi ... om inte äktenskapet med Ford har stoppat sådant.
Användarvisningsbild
av s80
det är väl tur att vi tycker olika

jag tycker den "vill" hela vägen.....
av dali
Visst drar den hela vägen, men intensiteten mattas av runt 4500 (om jag kommer ihåg rätt, det är ett halvår sedan jag bytte bort T5:an). Om du har kört en BMW med sexa/åtta någon gång så vet du att deras motorer drar hårdare ju högre varvtalet blir, ända upp till rödmarkeringen, ingen avmattning alls.
Användarvisningsbild
av s80
ok tack då har jag fått svar på det

enligt viss info så laddar t5 från 0,8/bar och uppåt

låter väldigt mkt för en lättryckare väl?

men jag är helnöjd med bilen som helhet har ändåså haft en hel del turbobilar såsom tex, v70 n t5,c70 t5,v40 t4,s80 t6 mm mm

tycker denna är en av de piggare bilar jag haft iaf

// henrik
av NickeT5
V50T5 laddar 0,5-0,6 bar orginal.

Blir mycket roligare när den laddar 1,1bar :lol:

//Nicke
Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]