NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flisa
är intresserad av v50 1,8f-2,0f men har hört att det är lite problem med framhjulslagren och startmotorn,,, vad säger ni som ägare av v-50 ...,,,kom med feedback :lol: finns det fler kända fenomen på bilen ,,tacksam för svar

flisa
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har en 1,8F sedan mer än tre år, 4500 mil. Jag har inte haft några problem med den överhuvudtaget. Jag har servat den 2 ggr och gjort mellanoljebyte 2 ggr.
av Rådlös
Jag har en lite större bil, men med samma motor som är aktuell för dig, V70 2.0F -08. Det är inget fel på min startmotor. Framhjulslagren säger vi inte så mycket om för dom kan säkert vara olika. Det är dock inget fel där heller på mina. Min bil har gått runt 7000 mil.
Vem säger att lager och startmotor skulle vara dåliga?
av flisa
Hallå igen det var en besktningsgubbe på bilprovningen som klassade ner v50 därför min fråga till er som har en ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, har själv v-40+ 3 st 460 :-)-)
Användarvisningsbild
av Elvis
Inte upplevt några sådana problem med min nyss sålda V50 (1.8F -06) under de dryga två år jag hade den.

Tvärtom har samtliga bilprovare som besiktat den (och min fars, numera min S40N -07) uttryck att S40N/V50 är riktigt bra bilar som det sällan är fel på.
av flisa
hej har du en v70 med 2,0f motor hur går den ??? är den lite seg eller ???????? har kollat på en sån med och 2,5ft motorn mycket svårt att avgöra eftersom det blir nog vår sista bil vi handlar,

Rolle
av Rådlös
Flisa: Om du frågar mig, så har jag en V70 2.0F -08. Seg är kanske inte rätta ordet. Konstigt växlad är möjligen lite mer beskrivande. Det känns som om man vill ha en sjätte växel, men den finns ju inte. Sedan är det så att den har ett markant lägre vridmoment än 2,5-motorerna. Men det går att köra för fort med den. Det skulle förmodligen också gå att "spruta grus" med den om man nu har något sådant behov? Skall man dra husvagn och annat tungt så skall man välja 2,5-motorn. 2.0F-motorn varvar ganska exakt 3000 varv/min vid 100 km/tim på femmans växel.

Min drar 1,18 L/mil genomsnitt på flera hundra mil. Jag kör enbart på E85. Drar du släp eller kör med farthållare så drar den märkbart mera.

Men det är ju trots allt en V70, en genomtänkt konstruktion med möjlighet till många praktiska funktioner och tillbehör.
Användarvisningsbild
av Silence101
Jag kör en V50 MY10 med 2.0f motorn. Rullat 9500 mil. Jag kör oftast på E85, enstaka bensin.
Servad enligt boken.
Motorn inga problem. Startar även när det är kallt (aldrig använt motorvärmaren)
Jag har inte märkt nåt av det du nämner.
Jag har bytt nån "spännrulle" på motorn när den var ny. (Finns säkert nån här som kan förklara vad det var)
ECC krånglade, bytte en givare och ett spjäll sen funkade det.
av flisa
hej igen kör du bara på e-85 ska man inte köra ca var 4-e på bensin för spridarnas skull ,,, så mycke skit man hör så är det kanon bra med detta forumet ,,,,,.. vill bara tacka alla för tips o dyl ,,

mvh Rolle :lol:
av Rådlös
Det där med att köra på bensin är ett falskt rykte som inte har någon grund i verkligheten. Det finns flera trådar om detta på V70-avdelningen.
Det påstås att verkstäder ger det rådet till kunder som har något problem med motorn. Då är det ju så här att dom erkänner att dom inte kan något, men i omskrivningar och förtäckta ordalag. Bilen är ju konstruerad för att gå på E85, då skall den kunna göra det också. Visst kan något bli fel eller trasigt, men då skall det gå att laga också.
Verkstadens så kallade tekniker kollar bara OBD2-uttaget. Står det inga fel där så är det inget fel i hans värld. Han kan inte tänka sig att göra en enkel översyn av motorn. Det finns komponenter som inte ingår i OBD2-systemet eller som vid missfunktion visar sig där. Då tar dom tydligen till detta uttalandet att tanka bensin! Väl att märka, det finns inga rekommendationer eller direktiv från Volvo att tanka bensin vid problem. Det är i alla fall ingen som har sett något sådant. Dom finns endast som falska och missvisande rykten och sprids av "fossilmaffians ombud"*, vissa ökända motorjournalister m.fl.
Jag har aldrig kört min bil på annat än E85 under dom mer än 2 och ½ år som jag har ägt den. Det har fungerat och gått problemfritt. Och många många andra kan vittna om samma sak. Inte bara på det här forumet, utan även ute i omvärlden. Och många har kört mångdubbelt längre än vad jag har gjort.
En FFV (FlexiFuel Vehicle)-bil är gjord för ett alternativt bränsle. Då skall man inte behöva tanka fossilt bensin i den!

*Fossilmaffian = Petroleumindustrin och deras förespråkare.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]