NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darkdog
Hej gott folk
Har fått ett erbjudande om att köpa en s40 årsmodell 05 2,0D med 20.000 mil på mätaren till en bra peng. Bilen har en ägare som har kört längre sträckor och all service är gjord på volvo, allt utom Partikelfiltret för att det har helt enkelt inte behövts men nu är det dags. Priset han begär är 45.000 men då får jag fixxa filtret själv.

Jag försökt läsa lite om bilen och just 2.0 diesel motorn ,det är en djungel av olika åsikter. det pratas om allt ifrån motorer som rusar till problem med partikelfilter osv osv. Frågan är om det är värt att köpa? skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag ska kolla då jag mestadels har erfarenheter ifrån 940 osv

Väldigt tacksam för svar
\\Christian
av getsome
Räkna ca 3000 kr för filter (från england/tyskland) + 1000 kr till för eolysvätskan , sen måste du ha nån med tillgång till VIDA som nollar räknare för filter & additivnivån åt dig sen är det bara att tuta & köra.
Alternativ 2 : rensa nuvarande filter på innehåll & flasha om styrboxen till en utan filter funktionen (behöver du info ang detta så pm:a mig) och glöm allt vad rusande motorer och partikelfilter heter , och ja det går genom besiktningen.
Beroende på utrustning och allmänt skick så verkar priset helt OK , kolla bara så AC:n funkar (dyrt att laga).
Med tanke på miltalet så hade jag nog bytt alla bussningar till powerflex (ca 4000 kr för all exkl arbete) så har du en fast och trevlig bil med många mil kvar att köra.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]