NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bubbzy
Tjena!

Mitt batteri i min V50 börjar se slutet på sin karriär...vad ska jag köpa för batteri om jag vill ha ett riktigt bra kvalitetsbatteri? vilka är bäst helt enkelt? eller ska man gå in på volvo och köpa original?

Tacksam för input och erfarenheter kring detta!

/Erik
av umekille
Biltema har 2-års garanti på sina batterier och skapligt bra pris.
se bara till att du inte tar ett för klent batteri då all elektronik behöver
sina ampere.
Användarvisningsbild
av bubbzy
Ok...jag är egentligen inte så upptagen av priset utan bara kvalitén...vilka batterier är bäst och håller sig längst helt enkelt? Bor i Jämtland så ska klara kyla bra också...Optima säger vissa är bra? Är det standardstorlek på batteriet i en V50 förresten?

/Erik
av KajJacob
Har ingen V50 men väl en V40 och har i dagarna funderat på om det inte är dags att byta batteri. Den är 11 år gammal och batteriet har aldrig byts sedan bilen var ny. Så kontentan är väl att man kan säga att Volvos originalbatterier är hyfsat bra minst sagt, och inte alltför dyra vad jag vet. Och varför krångla till det?
av Flintskallen
Varta eller Volvo original är väl utmärkt kvalité.
Är inne på 7:e året på mitt Volvo-batteri...
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja vet ingen som har varit missnöjd med Varta så köp ett sånt i rätt storlek och bästa kapacitet. Varta Silver el Blue är riktigt fina batterier.
av schtoif
Nu har du säkert redan köpt ett nytt batteri, men annars kan du få några råd.
Nu vet jag inte vad du har för motor är det en Bensin så har det inte lika stor betydelse. men håll dig till dom stora tillverkarna Varta, Tudor mm.Så kommer du få ett bra batteri. Om du har en diesel med Dieselvärmare, så behöver du ett bättre batteri ex. AGM som tål urladdningarna. Alla stora tillverkare har det i sitt sortiment.

Hälsningar
Stefan
Användarvisningsbild
av bubbzy
Har faktiskt inte köpt än... Är i Norge två veckor så köper ett direkt när jag kommer hem...det är en V50 t5 awd som är helt fullutrustad så det är mkt elektronik och så är det även bensinvärmare på den...just där jag upptäckte att det var dåligt då den stängs av automatiskt om batteriet är dåligt så man inte ska bli stående när man försöker starta. Därför jag var ute efter info om vilka batterier som helst enkelt var bäst, oavsett pris.

Hittade detta...kan det va nått?

http://www.autokatalogen.se/afw/osd/vie ... dNo=294827

Volvo orginal kostade ca 1200:- å var på 65ah tyckte jag han sa. Han sa även att dom var ganska bra med nå silver som gjorde att dom tog laddning bra.

Tror det blir ett sånt varta samt installera en calix batteriladdare på den vanliga motorvärmaren som laddar när man står på stolpe så ska det nog inte bli nå probs i vinter :)
av schtoif
Kolla om du kan få in ett batteri som är L:315 B:175 H:190mm, det är höjden på 190mm som kan bli problem, men jag tror att det borde gå.
Om du i första hand vill ha ett riktigt bra kvalitets batteri som fungerar med mycket elektronik och bensinvärmare mm. så skulle jag köpa den här:

http://www.autokatalogen.se/afw/osd/reg ... =580500073.

Sen låter det som en sund ide att installera en Calix laddare, för att få längre livslängd på batteriet.

Hälsningar
Stefan
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]