NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej

har tänkt att köpa mig en liten platt aktiv baslåda att ha bak för att få lite mer ljud men som inte tar någon plats alls.

Går denna att koppla in i dom orginala fördragna kablarna eller man kanske måste ha mjukvaran för att dessa kablar skall funka?

Går det både ström och signal i dessa eller är det bara signal?

Bilen är en v50 t5 med high performance sound

Mvh
Martin
av DrChris
Det enkleste er å koble seg inn på forsterkeren i bagasjerommet og ta signaler fra høytalerene i bakdørene. Disse ledningene skal deretter inn i et lav/høypass filter (evt. en forsterker som har dette innebygd). Bruk koblingsskjema for din bil for å finne ut hvilke ledninger du skal bruke. Dette kan lastes ned her:

http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams

Ulempen er dessverre at hvis du fader bak, fader du også sub'en (dette gjelder for alle instillinger du gjør for høytalerene der du stjeler signal fra). Dessuten er ikke bruk av et lav/høypass filter det optimale med hensyn til lydkvalitet (jeg hører derimot ingen forskjell though). Men det er nok ikke mange andre måter å gjøre dette på så fremt du ikke greier å finne en optisk (eller hva det nå enn Volvo bruker) til analog splitter. Jeg har ikke funnet noen enda og Volvo vil ikke lage noe slik på deres nye modeller...

Jeg har en 10" sub i lukket kasse som tar lite plass (rom nok til en barnevogn ved siden av) og hever lydbilde i hele bilen nok til at far smiler hele veien... :lol:
av euroman
DrChris skrev:Det enkleste er å koble seg inn på forsterkeren i bagasjerommet og ta signaler fra høytalerene i bakdørene. Disse ledningene skal deretter inn i et lav/høypass filter (evt. en forsterker som har dette innebygd). Bruk koblingsskjema for din bil for å finne ut hvilke ledninger du skal bruke. Dette kan lastes ned her:

http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams

Ulempen er dessverre at hvis du fader bak, fader du også sub'en (dette gjelder for alle instillinger du gjør for høytalerene der du stjeler signal fra). Dessuten er ikke bruk av et lav/høypass filter det optimale med hensyn til lydkvalitet (jeg hører derimot ingen forskjell though). Men det er nok ikke mange andre måter å gjøre dette på så fremt du ikke greier å finne en optisk (eller hva det nå enn Volvo bruker) til analog splitter. Jeg har ikke funnet noen enda og Volvo vil ikke lage noe slik på deres nye modeller...

Jeg har en 10" sub i lukket kasse som tar lite plass (rom nok til en barnevogn ved siden av) og hever lydbilde i hele bilen nok til at far smiler hele veien... :lol:
Aha okej då är jag med, Detta skall jag kolla in, Nej bara jag får lite mer bas så är jag helnöjd därför räcker det gott med en sådan liten platt 10" som man kan sätta på sidan eller på ryggstödet så man har lika mycket plats kvar :) Har haft stora baslådor förr som spelat som en gud men just nu vill jag ha plats och så lite kablar draga som möjligt och detta ser lovande ut! tackar! :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Återkom gärna med resultat euroman, om man inte snubblar över en originalsub så vore det klart intressant att se hur man kan lösa det på egen hand. Är precis som du ute efter något diskret, barnvagnen måste ju få plats också.. 8)
av euroman
grillchips skrev:Återkom gärna med resultat euroman, om man inte snubblar över en originalsub så vore det klart intressant att se hur man kan lösa det på egen hand. Är precis som du ute efter något diskret, barnvagnen måste ju få plats också.. 8)
Ajjemen det skall jag göra :) Helt enig ramlar jag över en orginal för bra pris blir det en sådan annars blir det en sådan platt eftermarknads :)

Japp har hund så behöver plats, Samt att det ska vara lätt att kunna koppla ur den när hunden är med så han slipper massa ljud ;) sedan kanske det blir barvagn i framtiden med så då behöver man ännu mer plats :P
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]