NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaderup
Hallo!

Ny här på forumet, och eventuellt också blivande ägare av en lite nyare volvo, än de bakhjulsdrivna juvelerna jag åker idag :P

Har fått ett, vad jag tror är ett, bra pris på en v50 d3 -11.
Bilen har dock redan rullat 12000 mil som tjänstebil, men är ändå fin till skicket.

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av de lite äldre 2,0 dieslarna i dessa bilar, då föräldrarna äger en. Det har varit dyra servicear, knepiga fel på givare och partikelfilter, hög bränsleförbrukning m.m.
MEN, som jag har förstått det ska dessa problem vara lösta till denna modell, då det verkar vara en helt annan spis?

Nån som har lite erfarenheter, både ris och ros. Samt vad skulle ni tro att denna bil ligger prismässigt? Det är en momentum för övrigt =)

Hade finfint!
av MatsO
D3 och D4 har en helt annan motorkonstruktion än 2.0D.

Det är egentligen en nedkrympt variant av Gamla D5 motorn. Iom det så har de inget adaptivstrul osv.
min D4 är en My11 men tillverkad 10.
Det jag har sett på den är ytrost på et tmotorfäste samt insprutningspump (lokala Volvohandlaren vägrar garanti och jag vill inte åka 80 mil till ursprungshandlaren som säger glasklar garanti)
Skivorna fram är garantibytta.
Kåpan över regnsensorn är lös och skramlar enligt mig och alla som åkt i bilen (ej så enligt lokala handlaren som hävdar att de inte kan upptäcka felet, vet iinte om de är döva eller har provkört med hörselskydden på)

Även min är en momentum och jag trivs bra med den. Min har dessutom nivåreglering och High-performance stereon. Den senare är kalas ihop med iphone. Dock måste man köra kabel mellan för att spela musik men då får man ju laddat på en gång :) Själva telefondelen funkar perfekt över bluetooth.

Med nivåregleringen så är det en underbar dragare. 1300kg gruslass bakom och det märktes knappt
av jumu01
Service och underhåll mellan 2.0D och D3 går inte att jämföra, då 2.0D partikelfilter bara ställer till med skyhöga servicekostnader, medans D3 har ett underhållsfritt partikelfilter.
En av anledningarna till varför jag avyttrade min 2.0D.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]