NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Har en V50 2,4, 2005 och undrar om det är någon speciell egen kontakt som Volvo kör med på fronten för värmaren, eller om det är nån standard variant så att man kan köpa typ Calix eller Defa strömkabel eller vilken som helst? Tycker att dom är lite dyra dom kablarna jag sett, nån kanske känner till ett billigare ställe för en passande sådan kabel?

Enligt instruktionsboken ska det vara motorolja av klass A1/B1 medans Volvo säger att deras service protokoll säger A3/B3 och att dom alltid använder den på V50, köpte då A3/B3 för det var den enda dom hade i butiken, stod även i manualen att det ska vara 5W-30W men jag köpte 5W-40W, spelar dessa skillnader någon större roll? Funkar väl bra med vilken som av dessa klasser och viskositeter? Eller?

En annan grej som jag undrar över om nån känner till eller har nån lösning på är att när jag jag läste av felkoder och släckte motorlampan med en ELM327 så efter det började "nuvarande förbrukning" parametern på färddatorn att få spelet, den visar oftast att bilen drar typ 35-40 liter per 100 km och hoppar mellan alla möjliga olika tal, den har verkligen fått spelet. Nån ide hur man kan få den ner till att visa normala nivåer igen?

mvh.
Menar du kabeln mellan vägg och bil så är det väl Calix även på -05.
Satte värmare på min bil i år och det är vanlig standard Calix (hyggligt pris på Jula på kabeln 100kr billigare än mekonomen)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]