NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaikki
Hej!

Skriver åt min svärfar nu. Han har en V50 2.0D årsmodell 2008 som har gått ungefär 12500 mil. Igår hade de kört en sträcka på ca 200 km och bilen har fungerat jättebra medans imorse ville inte bilen starta alls. Man kunde vrida om nyckeln till läge II och lampor, stereo med mera fungerar men inte om man vill virida om mer på nyckeln och starta motorn. Är det någon som kanske har en idé om vad det kan vara?

Mvh
Användarvisningsbild
av Kaikki
Nej den har inte blivit bytt ännu. Nu visar det sig att bilen kan startas ibland och när man sedan stängt av den är det inte möjligt att få igång den igen. Och så håller det på.
av dieselputte
Dåligt batteri? Kan vara en dålig cell, kan räcka ändå för att få igång lyse, stereo etc, men startmotor kräver ju ett enormt strömuttag så dör allt vid startläget så kan batteriet vara orsaken. Prova med startkablar från annan bil.

2.0D har ju dieselvärmare som sliter hårt på batteriet om man inte underhållsladdar det eller ser till att köra så pass långt att batteriet blir fullladdat efter körning av dieselvärmaren.

Glöm partikelfiltret, har inget att göra med detta fel.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kaikki skrev:Nu visar det sig att bilen kan startas ibland och när man sedan stängt av den är det inte möjligt att få igång den igen. Och så håller det på.
Är det så att den startar lättare kall än varm kan det vara batteriet. Eller partikelfiltret.
Användarvisningsbild
av Kaikki
Det visade sig att startmotorn var dålig och behövde bytas.
av Rizzt
Verkar vara en skit startmotor som sitter i V50. Ford står det på den av någon anledning.

Visade sig att när min pajade så hade en kabel fläta till ett av kolen legat emot insidan av huset och hade svetsat sig fast efter några starter. Såg ut som något gått med tig svets på insidan runt. Mycket lyckad konstruktion.

Efter att ha plockat isär allt och gjort rent plus satt tjock el tejp på insidan av huset för att motverka detta så funkar det prima igen.

Kan vara av intresse menar jag om någon har samma problem.. Mycket enkel åtgärd. Och startmotorn fick man väck på under 1 timme.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]