NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikNas
Hejsan folkens, funderar på en sak.

Har de 3 senaste dagarna upplevt att när jag kör en kort sträcka och stoppar bilen så ryker det mycket fram under motorn... kommer ut runt hjulen fram. Så pass mycket att jag var tvungen att öppna huven och se om det var någon motorbrand. Det luktar avgaser och bolmar verkligen ut när det är kalt. Det första jag tänkte var att jag har fått hål på avgasröret, alt. en packning som har gått, men efter att ha läst lite här så kan det lika gärna vara motorvärmaren? Hur finner jag ut om det är avgasröret, eller motorvärmaren, och om det är motorvärmaren, är det då något jag kan göra för att "rensa" den, typ låta den gå full klocka ut, eller köra med den på?

Bilen är en Volvo V50 1.6D, 06mod.

Tacksam för alla tips.
av CMD
Kör bränslevärmaren på direktstart utan att starta bilen så ser du ju om de ryker o har sig då. Ryker de så är de ju värmaren. Värmaren kan ju ryka lite extra på hösten när den inte varit igång på flera månader men de brukar ju kunna gå till sig. Låt den stå på direktstart en timme så kanske den sotar ur sig lite.

Lycka till!
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]