NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peon
Hej, Har haft lite strul med min bränslevärmare och misstänker att en felkod hindrar att den startar, har provat rykt batteriet i 5min men den vägrar starta. Så min fråga är om jag kan hitta ev felkod och nollställa dem med denna obd2 eller liknande, http://dx.com/p/elm327-bluetooth-odb2-v ... 921?item=9 (ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface ) eller behöver jag en ppc felkodsläsare?
Mvh Erik
Har för mig ELM327 endast läser av ECU/PCM, dvs felkoder som tillhör motorn. (= Alla sensorer som har någon koppling till motorn, ventiler, mätare, egr, luft/vatten ratio whatever) Så jag är väldigt osäker på om den kan läsa felkoder till bränslevärmaren. Glöm inte att med bluetooth läsare behöver du en android eller en dator. Jag har OBD läsare via wifi som jag kan använda till iphone/ipad. Jag har dock bara fått fram felkoder till motorn.
Det är nog så att den bara läser av motor-relaterat men nog borde den kunna rensa bort felkoder oberoende av ursprung?
Jag har aldrig behövt ta bort nån felkod som inte var motorrelaterad :)
av ptrj
peon skrev:Hej, Har haft lite strul med min bränslevärmare och misstänker att en felkod hindrar att den startar, har provat rykt batteriet i 5min men den vägrar starta. Så min fråga är om jag kan hitta ev felkod och nollställa dem med denna obd2 eller liknande, http://dx.com/p/elm327-bluetooth-odb2-v ... 921?item=9 (ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 Car Diagnostic Interface ) eller behöver jag en ppc felkodsläsare?
Mvh Erik

elm327 tar bara generiska motorkoder, inte ABS, SRS och andra tillverkarspecifika. Kort och gott. Kan inte släcka servicelampan med den på nyare Volvo. (ägt en själv i två veckor.)
Bor du i närheten av Solna så är det bara att skicka ett pm och komma förbi och få dina koder utlästa.

Vida fungerar inte heller med elm327. Vida kräver ett godkänt serienummer från din obdII-läsare.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]