NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Jag blev själv lite nyfiken/orolig då det ska på 18-19" till nästa säsong. Men nu när du säger det så inser jag att min besiktningssäsong är under vintern och där har jag original 15" så då kan man nog pusta ut. ;)

Jag monterade dock vinge på min flexifuel på eget bevåg, så kring årsskiftet kan jag återkomma kring det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Alla Volvomodeller säljs med olika däck allt från 15"-20". Är det så att en viss modell bara säljs med ett visst max tum på däck så finns det inte en snut i detta land som kan kommer anmärka på detta. I registreringsbeviset står det väl bara vilken dimension som satt på när bilen reggades och inte vilket som bilen max får ha.

Alla bilar har ju en viss miljöklassning och skatt därefter. Det är bara under vissa förhållanden som bilen släpper ut de där 119g.
av CMD
Naturligtvis är ju en förutsättning för detta resonemang att man träffar på en superpetig polis eller besiktningsman. Men de gäller ju om allting, en polis kan ju släppa en fortkörning om han är på rätt humör även fast de inte råder nån tvekan om du kört fortare. Min fråga gäller ju så att säga ett regelrätt fall utan undantag.

Vet att säljaren på Volvo sa att om jag monterar större fälgar så är de inte en miljöbil längre men han sa inget om konsekvenserna av en sån ändring. Får kanske svänga förbi och kolla med dom alt ringa transportstyrelsen.
av Lövet
Du skapar ett problem som inte finns. Finns inte en polis i Sverige som kan hålla koll på vilka däckdimensioner som är godkända till alla bilar.

Besikta bilen med vinterdäck om du är orolig.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]