NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
Adde76 skrev:Jag hade samma problem på min V50 (må 2009), började med att det immade igen när det regnade.
Sen kunde jag konstatera att det kom varmare luft från den högra delen av bilen och till slut kylde den inte alls utan fläkten gick bara på höga varv så länge jag hade återcirukationen i autoläge.

Det visade sig att min kondensor läckte, tydligen något problem med den delen på de här årsmodellerna så Volvo tog det som garanti åtgärd.

Jag rekommenderar ett besök hos närmaste Volvo verkstad för felsökning snarast!

Maskinskadeförsäkringen gäller upp till 15000 mil om du har Volvia och köpt bilen hos en auktoriserad Volvohandlare om det skulle vara något som inte Volvo tar på sig.

Om det är stenskott i kondensorn (också vanligt har jag läst mig till) går det också på försäkringen, så det behöver inte bli så dyrt.

Rök det ånga från luftmunstyckena när du hade felet med kondensorn?
av stylla
Har skummat igenom andra forum med liknande problem, där har det ofta handlat om att dräneringen till AC:n är igentäppt.
Var hittar jag dräneringsslangen på V50 -06 T5, och vilka mer ställen kan vara värt att "städa" på till att börja med...
av stylla
Jag pratade med volvoverkstaden och dom trodde det var igentäppt dränering (på passagerarsidan in mot vänster). Ska kolla det i helgen, återkommer med resultat.
av stylla
stylla skrev:Jag pratade med volvoverkstaden och dom trodde det var igentäppt dränering (på passagerarsidan in mot vänster). Ska kolla det i helgen, återkommer med resultat.
Dräneringen var igentäppt, nu immar det inte längre.

Dräneringensslangen sitter till vänster om passagerarsidan mot mittkonsolen.
Böj undan golvmattan så ska det en bit ner mot golvet finnas en ca 7-8 cm lång gummislang. Den sitter påträdd på svart pip upptill (vid första anblick såg överdelen ut som ett tändstift med tändkabel), och en vit liten plastbit nertill.
Trä av gummislangen i överkant, var beredd med en plastpåse eller liknande och trä över pipen igen så inte vattnet (ca en liter i mitt fall) rinner ut i bilen.
Använd sedan trycklyft och blås försiktigt ut skräpet ur gummislangen som samlats i vinkeln i den vita plastbiten. Den vita plastbiten mynnar fritt ut under bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
stylla skrev:
stylla skrev:Jag pratade med volvoverkstaden och dom trodde det var igentäppt dränering (på passagerarsidan in mot vänster). Ska kolla det i helgen, återkommer med resultat.

Böj undan golvmattan så ska det en bit ner mot golvet finnas en ca 7-8 cm lång gummislang. Den sitter påträdd på svart pip upptill (vid första anblick såg överdelen ut som ett tändstift med tändkabel), och en vit liten plastbit nertill.
Trä av gummislangen i överkant, var beredd med en plastpåse eller liknande och trä över pipen igen så inte vattnet (ca en liter i mitt fall) rinner ut i bilen.
Använd sedan trycklyft och blås försiktigt ut skräpet ur gummislangen som samlats i vinkeln i den vita plastbiten. Den vita plastbiten mynnar fritt ut under bilen.
Märker man inte av vattnet, borde väl hamna inne på golvet istället för att rinna ut under bilen?

.
av timebandit
Hade själv detta problemet för snart 6 månader sedan eller dyligt. Finns en tråd med detta. Vet inte om bilderna fortfarande fungerar. Numera så håller jag koll på marken om kondensvattnet rinner ut eller inte.
I mitt fall så hade vattnet fyllt upp alla 4 sittbrunnarna, dvs fram och bak och var tvungen att ta loss alla stolarna och ta ut hela mattan. Det var MÅNGA liter som får plats inne i bilen :)
Sedan var det ju inte enbart dräneringsslangen utan även "drip tray", uppsamlingsfatet till AC'n som var skadat å småläckte.

Det värsta är att det är vanligt att dräneringsslagen lossnar, speciellt om man har barn som inte sitter stilla med benen, och tyvärr så verkar det inte finnas någon bra lösning på problemet utan det är bara å sätta tillbaks den igen.
Men skönt att det löste sig för dig!
av stylla
ThomasT skrev:
stylla skrev:

Märker man inte av vattnet, borde väl hamna inne på golvet istället för att rinna ut under bilen?

.

Jo, det var blött runt om dräneringen. Men det mesta vattnet stannar nog kvar i systemet eftersom jag kunde tappa ur en liter vatten...

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]