NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaasedal
#660701
Hej,

Jag funderar på att xenonkonvertera heljuset - men vad kit / ballast / glödlampor är bäst?
Jag eksperiementeret med en billig set från http://www.everlight.dk/ , men det brusar på radion och ger spöken på parkeringen sensor, så jag är inte så nöjd med dem.
Vilka erfarenheter har i, till exempel. Xenonkungen?
Eller kommer det att få tag på några kit som de från http://www.theretrofitsource.com/ - Eller får man köpa från Hella, eller? ....

Dela gerne din upplevelse här - tack :-)

Hälsninger
Anders
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Redigerade stavfel.
av Mrpimp
#660708
Ska du köpa bra grejer som håller så kan jag rekommendera xenonkungen.
Jag gjorde själv misstaget att köpa ett billigt kit av någon på tradera och det funkade inte så bra.
Flimmer i lamporna, lång starttid på vintern när det va kallt och kortare livslängd.

Vet inte vilket Kelvin du hade tänkt dig men desto högre desto sämre ljus får du.
Original har bilar 4300K medans många som eftermonterar brukar köra på 5000-6000K
Användarvisningsbild
av gaasedal
#660997
Hej, jag ska installera 4300K för att passa med halvljuset tror jag.
Men det låter bra att du kan rekommendera Xenonkungen - är det någon som har provat dessa kit som heter speed ballast, jag tror det kan vara bra för heljuset, men er det någon som har erfarenhet av dessa?
av MatsO
#661028
Köpte ett 50W kit från Xenonkungen till min V50. Dessa då med snabbstart och ja de är rejält mycket snabbare än ett 35W kitt utan snabbstart (kompisen har dessa på sin A4).

Då jag har vovlo orginal Xenon på halv vr det lite klurigt att få till en bra kabeldragning men det gick ju tillslut
Användarvisningsbild
av opA
#663581
Jag kör på Xenonkungen 70W 4300K i helljuset och är hur galet nöjd som helst.. det där med speedstarter o.s.v anser jag bara som. ptja, vad är meningen ? Kostar de inget mera så kan de ju vara värt de men annars inte... anser jag.

De dröjer bara någon sekund så har du full effekt.. :)
Användarvisningsbild
av opA
#663868
MatsO skrev:DIna är hyffsat snabba då. Kompisens 35W behöver närmare 10 sek till vettig khusstyka i minus 20
Från de att jag klickar till spaken så tar de ungefär 2-3 sek så har jag full styrka :)
Användarvisningsbild
av Camel
#675458
Som Bilnörden skriver: använd relä.

Många problem rapporteras vid xenonkonvertering, kolla här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&p=325457
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45779
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=204670
http://www2.scanner.nu/forum/forum_post ... 1&get=last

Tråd i länken nedan beskriver xenonkonvertering. Handlar visserligen om V70II och helljus men om du läser hela tråden får du en ganska god uppfattning om vad det innebär att mata ballaster från bilens ordinarie ledningssystem.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]