NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att göra en story kort..
Bytte bränslefiltret på min V50 2.0D i helgen (MY05) , men fick inte bort luften med en båtblärra (handpump) , fick ta till en liten 12 V luftpump som inte var konstruerad för ändamålet och med denna fick jag ihop det hjälpligt , bilen startade och går som den ska.
Eftersom Volvo inte har vett att ta normalt betalt för sina verktyg så tänkte jag mest höra mig för om vad ni tror om möjligheten att lufta bränsleledningar på en diesel med en elektrisk oljebytare ? den borde ju klara diesel (både ur kemisk och mekanisk synvinkel ) eftersom den klarar betydligt tjockare motorolja samt den biltema säljer kostar 1/3 av vad volvo vill ha för sitt specialverktyg och en elektrisk pump borde även klara jobbet betydligt fortare.
Den jag menar är följande :
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... 2-V-25866/

Och anslutningen av den gör man isf på gröna returen (8 mm diameter) och sen ner med överskottet i en hink eller dunk

Samt 1 sak till. Hur mycket luftbubblor kan man anse vara normalt att man ser i bränsleledningen med motorn på ca 3000 varv ? På tomgång är det får jag 1-2 bubblor ca var 3:e min men med lite gas så 1-2 var 5:e sec , bilen går inte konstigt och startar alltid.
getsome skrev:För att göra en story kort..
Bytte bränslefiltret på min V50 2.0D i helgen (MY05) , men fick inte bort luften med en båtblärra (handpump) , fick ta till en liten 12 V luftpump som inte var konstruerad för ändamålet och med denna fick jag ihop det hjälpligt , bilen startade och går som den ska.
Eftersom Volvo inte har vett att ta normalt betalt för sina verktyg så tänkte jag mest höra mig för om vad ni tror om möjligheten att lufta bränsleledningar på en diesel med en elektrisk oljebytare ? den borde ju klara diesel (både ur kemisk och mekanisk synvinkel ) eftersom den klarar betydligt tjockare motorolja samt den biltema säljer kostar 1/3 av vad volvo vill ha för sitt specialverktyg och en elektrisk pump borde även klara jobbet betydligt fortare.
Den jag menar är följande :
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... 2-V-25866/

Och anslutningen av den gör man isf på gröna returen (8 mm diameter) och sen ner med överskottet i en hink eller dunk

Samt 1 sak till. Hur mycket luftbubblor kan man anse vara normalt att man ser i bränsleledningen med motorn på ca 3000 varv ? På tomgång är det får jag 1-2 bubblor ca var 3:e min men med lite gas så 1-2 var 5:e sec , bilen går inte konstigt och startar alltid.

Lossa anslutningen vid högtryckspumpen (försiktigt går lätt sönder) Sedan så blåser du i tankpåfyllnings röret med tryckluft ,täta med någon trasa eller liknande Se bara till att trycket inte blir för högt så att du blåser sönder något i bränsle systemet när bränslet kommer i slangen vid pumpen så trycker du till baka anslutningen på pumpen och startar detta tar max några min och fungerar klockrent men som sagt man får inte bara blåsa på för då trycker man sönder saker

//Gooose
Tack för inputen men nu var jag ute efter att göra saker så man inte riskerar att just ta sönder nåt.
men det tricket har jag läst innan men var inte så sugen på att just trycksätta ett system (även om det ens är med så lite som 0.2 bar) som inte är gjort för det.
getsome skrev:Verkstad kommer inte på fråga, litar inte på verkstäder efter vad jag sett hända med vänners bilar , gör det själv så blir det gjort , en stämpel i boken betyder inte att dom verkligen gjort det som står i listan att göra.
Jag tänkte inte på service utan bara filterbyte detta kan du ju vänta på och väljer du att gå till en personlig service tekniker så kan du ju "hänga med "under tiden och då får du se att det åtgärdas Om det nu är så att du inte litar på din verkstad

Skulle verkstaden göra sönder något när dom byter filtret så får dom ju åtg detta

Tänkte mest på att du slipper köpa grejjer som du kanske inte behöver använda mer än 1 gång Beror självklart på hur länge du behåller bilen och hur mycket du kör men filtret skall bytas vart 6000 mil så det brukar bli ett bra tag i mellan bytena

//Goose
Jo förvisso sant , men sen vet jag hur kul det är att ha en kund hängade över sig när man försöker göra sitt jobb (jobbar själv som tekniker på Ericsson).
Men det blir nog ändå billigare/smidigare i slutändan att köpa en oljebytare för 200 , bränslefilter , oljefilter och luftfilter för 300 kr totalt med frakt från england än att låta verkstaden göra jobbet och dessutom behöva ta ledigt från mitt jobb där jag förlorar inkomst. Bilen har jag tänkt köra tills den är slut = minst 20000 mil till så verktyget är peanuts i sammanhanget , dessutom så kan man när man har en elektrisk pump även tömma tanken 1 gång/år för att få ut allt vatten och annan otrevlig gegga som kan samlas där tack vare vårt "superfina" rme inblandade bränsle.
2 svar ....
Jag jobbar som PST personlig service tekniker och att ha kund med som ryggsäck bekommer mig inte alls vill jag inte ha det så får jag väl göra något annat tex klippa gräs eller något liknande
Det är liksom det som är hela tanken med volvos PST concept Kund och mekaniker skall bli så tighta så att det skall kännas som om kunden sviker sin tekniker om han går någon annan stans och är otrogen ;-//

Ang dina bubblor så den mängd du skriver är helt ok kan tom vara något mer utan att detta skall ge dig driftstörningar

men försiktigt med tryckluft är helt klart snabbast ,enklats, och mest använt
utan problem ett bränslesystem är konstruerat för övertryck då värme kan få bränsle att bygga upp ett enormt tryck...

//Goose
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]