- ons 25 apr 2012, 11:51
#640261
För att göra en story kort..
Bytte bränslefiltret på min V50 2.0D i helgen (MY05) , men fick inte bort luften med en båtblärra (handpump) , fick ta till en liten 12 V luftpump som inte var konstruerad för ändamålet och med denna fick jag ihop det hjälpligt , bilen startade och går som den ska.
Eftersom Volvo inte har vett att ta normalt betalt för sina verktyg så tänkte jag mest höra mig för om vad ni tror om möjligheten att lufta bränsleledningar på en diesel med en elektrisk oljebytare ? den borde ju klara diesel (både ur kemisk och mekanisk synvinkel ) eftersom den klarar betydligt tjockare motorolja samt den biltema säljer kostar 1/3 av vad volvo vill ha för sitt specialverktyg och en elektrisk pump borde även klara jobbet betydligt fortare.
Den jag menar är följande :
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... 2-V-25866/
Och anslutningen av den gör man isf på gröna returen (8 mm diameter) och sen ner med överskottet i en hink eller dunk
Samt 1 sak till. Hur mycket luftbubblor kan man anse vara normalt att man ser i bränsleledningen med motorn på ca 3000 varv ? På tomgång är det får jag 1-2 bubblor ca var 3:e min men med lite gas så 1-2 var 5:e sec , bilen går inte konstigt och startar alltid.
Bytte bränslefiltret på min V50 2.0D i helgen (MY05) , men fick inte bort luften med en båtblärra (handpump) , fick ta till en liten 12 V luftpump som inte var konstruerad för ändamålet och med denna fick jag ihop det hjälpligt , bilen startade och går som den ska.
Eftersom Volvo inte har vett att ta normalt betalt för sina verktyg så tänkte jag mest höra mig för om vad ni tror om möjligheten att lufta bränsleledningar på en diesel med en elektrisk oljebytare ? den borde ju klara diesel (både ur kemisk och mekanisk synvinkel ) eftersom den klarar betydligt tjockare motorolja samt den biltema säljer kostar 1/3 av vad volvo vill ha för sitt specialverktyg och en elektrisk pump borde även klara jobbet betydligt fortare.
Den jag menar är följande :
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... 2-V-25866/
Och anslutningen av den gör man isf på gröna returen (8 mm diameter) och sen ner med överskottet i en hink eller dunk
Samt 1 sak till. Hur mycket luftbubblor kan man anse vara normalt att man ser i bränsleledningen med motorn på ca 3000 varv ? På tomgång är det får jag 1-2 bubblor ca var 3:e min men med lite gas så 1-2 var 5:e sec , bilen går inte konstigt och startar alltid.