NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mxswe
Hej!

Är helt ny i forumet och ska nu skaffa en volvo v50.

Jag har dock lite frågor! Har en budget på 150-220.000 och står lite i valet och kvalet om jag ska köpa en -11, eller -12 års modell. Priserna skiljer en del, och har hittat flera -11 som är riktiga lågmilare. Men vad är då igentligen skillnaden mellan årsmodellerna?

Vill helst ha en momentum så man får backsensor, bluetooth m.m.

Men har lite frågor gällande dom olika tillvalen samt vad som ingår:

- Backsensor, är detta via gps display eller tjuter det bara?

- Avstängning vid stopp av bil, bilens motor stängs av vid stopp vid tex stopp vid rödljus, är detta standard? Och är det verkligen en bra egenskap? Vet att morsans BMW X3 har denna funktion dock har hon en automat, men hur fungerar den vid manuell låda?

-Varningslampa vid döda vinkeln? Såg i en volvoreklam på youtube att det finns en lampa i insidan av bilen bredvid sidobackspegeln som varnar för fordon i döda vinkeln, är detta standard?

-Är e-drive standard? Sett att vissa äldre modeller har en knapp vid växellådan för att aktivera detta?

-Finns denna modell med taklucka?

-Bluetooth, går det enbart att ringa eller spelar den även musik i bilen? Syns låt på radion? Är detta standard?

-Automatisk infällning av sidobackspeglar finns detta?

-Xenon är detta standard? Är det xenon på dimljusen?

Sen skulle det även vara kul om någon kan berätta om det är något speciellt man ska kolla på/tänka på, samt vilken modell som faktiskt är bäst/mest prisvärd. Tänkte då på D2, 2.0 flexifuel, D3, 1,6 osv.
Är ni som har bilen i den årsklassen nöjda? Varför?

Verkar vara ett grymt forum och hoppas att jag kan få lite hjälp med mina frågor! Är dock inte speciellt bilkunnig så all info ni har hjälper mig att hitta den perfekta volvon för just mig!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perc
Xenon är inte standard. Och nej det är inte xenon på dimljusen. Behövs inte heller, för den delen.

Start/stop med manuell låda brukar väl oftast gå till så att motorn stannar då du tar ur växeln och släpper kopplingen. Sen startar den igen då du trycker ner kopplingen för att lägga i ettan.
Användarvisningsbild
av mobe
- Backsensor, är detta via gps display eller tjuter det bara?
Det tjuter

- Avstängning vid stopp av bil, bilens motor stängs av vid stopp vid tex stopp vid rödljus, är detta standard? Och är det verkligen en bra egenskap? Vet att morsans BMW X3 har denna funktion dock har hon en automat, men hur fungerar den vid manuell låda?
Kallas Start/Stopp, personligen gillar jag inte denna funktion pga att det måste slita på startmotorn. Det fungerar så att när du stannar så lägger man i friläge och släpper upp kopplingen då stannar bilen, men vissa kriterier måste uppfyllas motorn måste nått en viss temperatur m.m.

-Varningslampa vid döda vinkeln? Såg i en volvoreklam på youtube att det finns en lampa i insidan av bilen bredvid sidobackspegeln som varnar för fordon i döda vinkeln, är detta standard?
Detta är tillval, vet ej om det går att eftermontera.

-Är e-drive standard? Sett att vissa äldre modeller har en knapp vid växellådan för att aktivera detta?
vet ej vad det är

-Finns denna modell med taklucka?
2011 finns med taklucka så borde finnas 2012 med det också

-Bluetooth, går det enbart att ringa eller spelar den även musik i bilen? Syns låt på radion? Är detta standard?
Du kan spela musik via blåtand på 2012 års modell och ja artist och låtnamn syns i displayen, det är standard på dem som har Classic Momentum

-Automatisk infällning av sidobackspeglar finns detta?
Tror det men ej säker

-Xenon är detta standard? Är det xenon på dimljusen?
Tror att det är xenon på alla med momentum, på 2012 finns det inga dimljus det är LED varselljus och ser ut som xenon, lyser på dagtid om ljusvredet står i läge automatik

Sen skulle det även vara kul om någon kan berätta om det är något speciellt man ska kolla på/tänka på, samt vilken modell som faktiskt är bäst/mest prisvärd.
2012 års modell med Classic momentum är utan tvekan den mest prisvärda eftersom det ingår mer i det än vanliga momentum. Bla 17" spider fälgar, läderklädsel, sport pedaler/ratt och blåtandssystem med stöd för A2DP. Något du SKALL akta dig för är att köpa en med t-tec klädsen verkar vara väldigt många som har problem att den spricker.

Sen vet jag inte vilken motor du var ute efter men det finns nya V50 classic momentum med 2.0 motorn mellan 200 - 220 000kr
Användarvisningsbild
av Funk

Den knappen är avstängningen till start-stopssystemet, den sitter inte på de vanligaste (D2) dieselbilarna MY-12 vilka helt enkelt inte har S-S.

Automatisk infällning av sidobackspeglar finns detta?
Finns denna modell med taklucka?
Dessa val skall ha utgått tidigt under MY-12

Generellt gäller att det fanns väldigt få valmöjligheter till dessa bilar under det sista halvåret de tillverkades, så taklucka, keyless eller BLIS hittar du knappast...du skall i dagsläget vara glad om du får välja färg eftersom antalet lagervagnar idag troligen är nästan noll. Jag beställde min i slutet av mars och då hade jag bara två färger att välja mellan hos min handlare och valmöjligheten begränsades till enbart handlaroptions om jag skulle lägga till något. Dock fick jag HP-stereo och regnsensor vilka alla vagnar kanske inte hade.

/Thomas
av MatsO
2.0D finns inte som My -11 eller nyare utan är ersatt av D3.

Xenon är standard på momentumbilar. Backsensorn är som sagt av thutanden typ.
Döda vinkeln systemet är väl BLiss och den är inte standard.
På my -11 är inte infällning av backspeglar standard i alla fall
av Kluster
Funk skrev:Automatisk infällning av sidobackspeglar finns detta?
Finns denna modell med taklucka?
Dessa val skall ha utgått tidigt under MY-12

Generellt gäller att det fanns väldigt få valmöjligheter till dessa bilar under det sista halvåret de tillverkades, så taklucka, keyless eller BLIS hittar du knappast...du skall i dagsläget vara glad om du får välja färg eftersom antalet lagervagnar idag troligen är nästan noll. Jag beställde min i slutet av mars och då hade jag bara två färger att välja mellan hos min handlare och valmöjligheten begränsades till enbart handlaroptions om jag skulle lägga till något. Dock fick jag HP-stereo och regnsensor vilka alla vagnar kanske inte hade.

/Thomas
Aut. infällning av sidobackspeglar var tillbehör när jag beställde min V50 Classic MY12 i runt maj-juni 2011. Beträffande färgerna hade jag princip alla färger att tillgå eftersom modellen var fortfarande "öppen" att bygga t ex via Volvos Bygg din Volvo-sida. Sen köpte väl ÅF in ett gäng lagerbilar. Lite offtopic men jaja.
mobe skrev:- Backsensor, är detta via gps display eller tjuter det bara?
Det tjuter
Det tjuter samt visas visuellt i radiodisplayen.

Jag kan varmt rekommendera D3-motorn (5-cyl), dock kör jag med automat. Men det finns kraft och blir över vid "plattan i botten" samt helt klart godkänd medelförbrukning. Den drar mindre på landsväg än vad min förra 2,0D (4-cyl) gjorde men denna var manuellt växlad.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]