- sön 24 jun 2012, 01:41
Min avgasreningslampa tändes för en tid sedan och jag åkte då in på volvo och dom läste av följande felkoder:
ecm-223b bakre lambdasond-signal saknas-felkod är funnen aktiv
ecm-223d bakre lambdasond-för låg signal-felkod är funnen inte aktiv
ecm-224b främre lambdasond-värmning-signal saknas-felkod är funnen aktiv
ecm-224b främre lambdasond -värmning-för låg signal-felkod är funnen aktiv
Dom sa det var väldigt lustigt att båda lambdasonderna gått sönder samtidigt, jag lämmnade inte in bilen då för jag skulle precis till utlandet på semester, men nu börjar det bli dags att lämmna in bilen men jag tänkte jag skulle forska lite själv först. Det har även gått en säkring en 20AMP kommer inte ihåg beteckningen på den men den har något med ECM att göra. Någon som har nåt förslag på vad som kan orsaka dessa felkoder? Eller är det så att det helt enkelt är lambdaproblem?
mvh
Jesper
ecm-223b bakre lambdasond-signal saknas-felkod är funnen aktiv
ecm-223d bakre lambdasond-för låg signal-felkod är funnen inte aktiv
ecm-224b främre lambdasond-värmning-signal saknas-felkod är funnen aktiv
ecm-224b främre lambdasond -värmning-för låg signal-felkod är funnen aktiv
Dom sa det var väldigt lustigt att båda lambdasonderna gått sönder samtidigt, jag lämmnade inte in bilen då för jag skulle precis till utlandet på semester, men nu börjar det bli dags att lämmna in bilen men jag tänkte jag skulle forska lite själv först. Det har även gått en säkring en 20AMP kommer inte ihåg beteckningen på den men den har något med ECM att göra. Någon som har nåt förslag på vad som kan orsaka dessa felkoder? Eller är det så att det helt enkelt är lambdaproblem?
mvh
Jesper