NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magge71
Hej,
HJÄLP!
Har problem med min motor, 2.0D 8400 mil, V50 -07

När motorn uppnår arbetstemperatur börjar den, helt utan förvarning, plötsligt att rycka till. Inte en gång utan enligt detta:
Detta uppstår då jag håller ett minimalt gaspådrag t ex för att hålla hastigheten.
Det är helt oberoende av varvtal eller växel samt hastighet. Utan det uppstår ganska exakt då foten mer eller mindre ”vilar” på pedalen och det enda gaspådrag jag har är för att motorn inte skall börja motorbromsa. Jag kan t ex hålla på femmans växel, köra i 80 km/h på raksträcka. Släpper jag pedalen börjar motorn direkt motorbromsa, så för att undvika det ”vilar” alltså foten på pedalen och ger lite lite gaspådrag.
Det är precis som om ngn cylinder under en kort kort stund, kanske en tiondels sekund misständer.
Jag vet till 100% att min fot inte rör sig :) Så det är inte jag själv som skapar detta genom att min fot rör pedalen åt något håll. Jag vet alltså att foten är helt still när den ”vilar” på pedalen.

Motorn svarar utmärkt så fort jag trycker ner och gasar för att öka hastigheten. Jag har vridmoment och kanon-respons, återigen oavsett växel o varvtal m m.
Motorn går bättre när den är kall och det VERKAR som om när motorn uppnår en viss temperatur så händer "något".

Volvo har bytt bränslefilter inkl hållare. Tanken har varit nerplockad och tankarmatur m m kontrollerat och ”servat”.
Inga läckage = tjyvluft vad dom kan hitta.

Styrenhet m m är ej bytt.
Bilen ger inga felkoder.

Jag funderar på om det kan vara någon form av glapp i elektroniken kring gaspedalen/styrenhet så att när jag har detta ”minimala” gaspådrag, då felet uppstår, så kan inte styrenheten hantera bränsleblandningen och därmed i just detta exakta läge så skickas fel mängd diesel in i ngn cylinder slumpmässigt och skapar en ytterst kort och tillfällig misständning.
Har frågat ang spridare, men på Volvo anser man de inte skall bytas.

Bilen har garanti och har varit inne för detta fel 3 gånger. Vill inte häva köpet/lösa in den. Jag älskar fan rishögen! Om bara motorn gick rent! :cry:

Tankar? Ideer? Skall jag (kan jag?) kräva byte av elektronik kring gaspedal samt styrenhet?

Tack på förhand
Det är inte så att bilen konstant regenererar (detta behöver inte ge en felkod) ? Vilken momentanförbrukning visar färdatorn om du ligger i 80 med kall bil och med varm ? Det du beskriver är typiska regenerering av partikelfilter beetenden.
getsome skrev:Det är inte så att bilen konstant regenererar (detta behöver inte ge en felkod) ? Vilken momentanförbrukning visar färdatorn om du ligger i 80 med kall bil och med varm ? Det du beskriver är typiska regenerering av partikelfilter beetenden.
Tack!!!!! Tar med mig detta. Skall kolla förbrukningen. Oavsett om det är detta eller inte, har denna "möjlighet" inte diskuterats överhuvudtaget från Volvos sida. Tack igen.
@getsome: har haft svårt att kolla kall, men vid arbetstemperatur är momentanförbrukning på 5:an i 80 0,5/10. Absolut inte över, snarare lägre.
Volvo skall ta in bilen igen (!) i veckan. Har iaf lyckats identifiera felet ännu mer så det blir (rimligtvis) lättare för ngn annan att "hitta" det.
Om de sedan kan lösa det återstår.....
*suck*
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]