NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RealElwood
Kan det verkligen vara så illa att det behövs fyllas på gas på en 2 år gammal bil som gått 4200 mil?

Idag när det var varmt för första gången på ett tag så drog jag ner ac:n på 17 grader auto, fläkten gick på full fräs i 90 minuter, det var inte direkt kallt i bilen, faktum var att det kändes svalare utanför när jag kom hem.

Täcker vagnskadeförsäkringen en eventuell reparation?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttar till bilspecifik avdelning
av semmelman
Nej längre än så bör det hålla normalt, något som är fel. Om du drar ner på maxkyla ska det kyla ordentligt på handen om man håller den framför ett utblås. Är det bara lite halvsvalt sisådär då är det nåt fel.
av xxargs
Om du drar ned tempen till max kyla så bör det som kommer ut ur munstyckena vara 12 grader och kallare (många system siktar på 8 grader). blir det ingen temperaturskillnad alls, motorvarvet inte ändras sig det minsta eller att ljudet ändrar sig eller hör någon klickljud när magnetkopplingen drar när du slår av och på AC-knappen eller vad det nu heter så snurrar förmodligen inte kompressorn.

Kompressor går tungt när den arbetar vilket brukar höras på motorljudet

Du får titta på vad som står i garantierna och maskinförsäkringen - men ofta så är just AC undantaget eller förkortad garanti av någon orsak i tid eller mil och räknas inte som maskin eller som karosseri den dagen man vill nytta den...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Länsförsäkringar tog det på maskinförsäkringen mot en självrisk på 5000:- när jag hade läckage. Det var tillräckligt med kylmedium för att kompressorn skulle arbeta men inte tillräckligt för effektiv kylning. Eftersom kompressorn fick jobba så hårt så hade jag den avstängd tills reparation. Tyvärr fick jag köra hela juli utan kylning.

De sade att det var en skada på kondensorn, och det kan ju alltid hända oavsett ålder.
av RealElwood
Tack för all input, har lyckats få reda på att det troligen orsakas av korrosion på kondensorns "fins". I kylmediet finns, LDD, läckspray från fabrik så med en UV-lampa kan man kontrollera själv. Annars kan det bero på ett mycket olyckligt stenskott. Det ska annars inte behöva fyllas inom 10 år.
av RealElwood
Det var inte kondensorn, vilket jag hade hoppats på, då hade de tagit det på goodwill. Det visade sig vara röret från evaporatorn till torkfiltret. Kostnadsuppskattning: 2200 kr.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]