NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på hur man byter oljefiltret på en C30 Drive årsmodell 2011 utan att behöva skruva bort en massa saker och slippa skita ned motorn med en massa oljespill, ska man tappa ur oljan ur motorn först så följer oljan i filtret med eller är det konstruerat så smart att oljan i filterbehållaren rinner ned i tråget när man börjar skruva loss plastkåpan? Anledningen till att jag frågar är att filtret sitter riktigt trångt till snett nedanför batteriet och luftburken med diverse slangar som verkar vara i vägen för att man ska komma åt ordentligt. Jag funderar också vart oljepluggen sitter. På min bil är det upptaget ett hål i plastskölden under motorn ganska mitt i fast lite mot höger framhjul och jag antog att man på verkstaden gjort detta hål för att slippa montera ned skölden vid framtida service. För att förtydliga så har jag Citroen/Peugeot motorn på 109hk/240nm i min bil. Jag tror motorkoden är D4164T.

Mvh
John
Låter som ganska snartlikt min V50 2.0D. På min har jag också det där hålet i skölden men var ändå tvungen att plocka ner den för hålet verkar mer vara ett avrinningshål för skit än för oljebyte.
Jag gjorde i följande ordning :
1. Av med hasplåt (skölden under motorn)
2. Av med oljepluggen
3. Efter ca 1-2 min när mesta av oljan runnit ut så fram med 27 mm hylsa och lossa filterhuset ett par varv så det tar luft och på så viss rinner oljan ner i sumpen och ut i hinken , vänta ytterligare 2-3 min så huset tömmer sig själv ordentligt
4. Lirka ut filtret (vilket inte är det lättaste) , enl Vida så ska insugsslangen eller en givare som sitter på den och pekar neråt tas bort för att underlätta filterlirket , detta kolla jag inte innan jag gjorde jobbet och lossade ingenting av det dom rekommenderar , det går att göra på detta viset men jag följer nog guiden nästa gång ;) , Har du Vida så kolla guiden där om inte så be en polare eller dylikt skriva ut den sektionen , eller skaffa Vida gärna med DICE vilket alla volvoägare som vill mecka/ha info borde ha.
5. Montera filter , ny packning , sumpplugg , fyll olja :)
Tack för tipset, bra att veta att det inte kommer att rinna en massa olja överallt när man lossar filtret som det gör på S60in. Jag antog väl att det inte skulle finnas någon mirakelmetod för att byta filtret då det sitter lite trångt till så det blir väl till att pillra ut det "the hard way". Har tyvärr inte Vida eller Dice men går det att inhandla för en vettig engångspeng så skulle det såklart vara intressant. Har mest åkt runt i 5-10 år gamla Volvo/Ford/VAG och där har man kommit långt med vanligt bonnförnuft men med nyare bilare måste man väl skaffa sig lite elektroniska verktyg om man vill fortsätta meka själv :)
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]