NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filletuffast
Howdy bilexperter!
Tänkte testa att skapa en liten tråd här. Väldigt simpel fråga egentligen, har researchat lite lätt men inte riktigt hittat det svar jag söker;
Hur mycket bensin ska egentligen en v50 1,8f -06 dra vid motorvägskörning? 3200 varv visar mätaren, och mina ögon letar febrilt efter en sjätte - icke existerande - växel. Har precis införskaffat volvon, och det är även min första-bil så jag har ingen vidare koll i dagsläget. Kikade lite på "Nuvarande förbrukning" och den berättade för mig att den sörplade i sig ca 1,1 - 1,2 l/m.

Är det bara att gilla läget och inse att så är fallet när man köper en mesig motor? Tycker ändå det verkar konstigt då min mors förra bil, peugeot 206 kombi 1,4 låg en bra bit under det motorvarvet. ?:-/
Användarvisningsbild
av Camel
Välkommen till forumet.

Här på forumet finns de som kör V50 1,8F på under 1 lit/mil med etanol. Vår privata Ford Focus 1,8FFV har samma motor som din bil och den kan vi inte köra på under 1 lit/mil blandad körning. I jämn motorvägsfart drar den drygt 1 lit/mil etanol. Din bil ska alltså dra mycket mindre bensin än 1 lit/mil på motorvägen.

Den andra bilen vi har är en V70II 2,5FT och i stadstrafik drar den mycket mycket mer än Forden men i jämn fart på landsvägen skiljer det bara någon dl/mil!

Focus + V50 1,8F har 125 hk och gör 33,5 km/h @ 1000 rpm (3283 rpm @ 110 km/h) och har 1,8 l slagvolym
V70II 2,5FT har 231 hk och gör 58,6 km/h @ 1000 rpm (1877 rpm @ 110 km/h) och har 2,5 l slagvolym

En bidragande faktor till den relativt höga förbrukningen i jämn hög fart för 1,8-motorn är att den har 74% högre motovvarvtal vid samma hastighet och omsätter en högre slagvolym per körd sträcka eftersom skillnaden i motorernas slagvolym är 38% vilket är mindre än 74% mer motorvarv. Det kostar energi i interna förluster.

Jag tycker som du: både Volvos 1,8F och Fords motsvarande motor är på tok för lågt växlade. Jag skulle vilja haft en hög "transportväxel" i jämn fart även om motorn skulle bli lite för klen i vissa situationer. Då växlar jag hellre ned bara när det behövs.

Jag har stora problem när jag kör 1,8FFV efter att ha kört Volvo 2,5FT ett tag. Jag försöker ibland lägga i den 6:e växeln som inte finns i Forden. Där ligger istället backväxeln...
av filletuffast
Jag tycker som du: både Volvos 1,8F och Fords motsvarande motor är på tok för lågt växlade. Jag skulle vilja haft en hög "transportväxel" i jämn fart även om motorn skulle bli lite för klen i vissa situationer. Då växlar jag hellre ned bara när det behövs.

Absolut, ser bara fördelar med det! Min far kör bmw 318i -07, också lite larvig under huven, men han har 6-växlad låda och slipper problemet.
Åter till förbrukningen; det gav stor effekt när jag gled i blanka 110km/h med farthållare på, kom ner under litern, ja närmare bestämt ~0,9 faktiskt. Kanske var ett dåligt utfört första-test jag gjorde häromsistens. :roll:

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av SvenB
Tro inte på vad som står i "Nuvarande Förbrukning" eller "genomsnittslig förbrukning" Det skiljer åtminstone på min bil. Mät vid pumpen efter vägmätaren i stället. Jag är en av de som kör under litern på etanol. Då jag mäter efter tankningarna har bilen dragit 0,94 i snitt utslaget på 579 mil, men bilens dator visar 0,96-0,97 på genomsnittslig förbrukning. Bensin (BF95) vet jag inget om eftersom jag inte kört på det.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
filletuffast skrev:Howdy bilexperter!
Tänkte testa att skapa en liten tråd här. Väldigt simpel fråga egentligen, har researchat lite lätt men inte riktigt hittat det svar jag söker;
Hur mycket bensin ska egentligen en v50 1,8f -06 dra vid motorvägskörning? 3200 varv visar mätaren, och mina ögon letar febrilt efter en sjätte - icke existerande - växel. Har precis införskaffat volvon, och det är även min första-bil så jag har ingen vidare koll i dagsläget. Kikade lite på "Nuvarande förbrukning" och den berättade för mig att den sörplade i sig ca 1,1 - 1,2 l/m.

Är det bara att gilla läget och inse att så är fallet när man köper en mesig motor? Tycker ändå det verkar konstigt då min mors förra bil, peugeot 206 kombi 1,4 låg en bra bit under det motorvarvet. ?:-/
Har du verkligen bensin i tanken? Låter på tog för mycket isf, även för att vara färddator!
Min låg på en snittförbrukning runt 0,7l/mil om jag snålkörde efter landsväg. Inte ens stadskörning fick jag den att dra över litern mer än en gång, det var mitt i smällkallaste vintern med många korta körningar utan motorvärmare.
Håller med om att den skulle må bra av en 6'e växel.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]