NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moro86
Volvo påstår sig ha hittat felet nu. Dom bytte tändningslås. Åker och hämtar den i morgonbitti.
Typiskt.. Fick ju låna en C30 D3 R-Design -11 nu av dom, mycket roligare bil att köra än min =)

Hej! Har fått ett mysko problem med min V50. Det började igår när jag skulle hem från mina föräldrar.. Hoppa in i bilen vred på tändningen till läge 2, allt funka fint dit men sen när jag skulle sno igång den så slocknade allt! Någonting tickar under handsfacket lite svagt även när nyckeln inte sitter i tändningslåset, det tickar snabbare när jag sätter i nyckeln och vrider till läge 2 men allt annat är dött. Satte på batteriladdaren, då började iaf innerbelysningen på att lysa men när jag försökte starta så dog allt ett tag. Gav upp batteriladdaren för den visade fulladdat nästan på en gång.
Höll på å klura över en timme sen helt plötsligt kom det fram i displayen "Startspärr försök igen".. och efter några startförsök så gick den igång som vanligt. Sen så gick de stänga av å starta flera gånger ända tills idag. Precis samma fenomen, allt är tvärdött förutom något som tickar under handsfacket. Tog av minus på batteriet några minuter sen så startade den som vanligt igen, stog igenting om startspärr denna gång.. Åkte lite grann, startade och stängde av den några gånger och de fungerade väl kanske 3-4 gånger sen så blev det lika igen och nu får jag inte igång den.
Hjälper inte att ta av minus polen på batteriet och det ända som händer är att det tickar under handsfacket, resten är dött.

Någon som har varit med om detta?
Senast redigerad av 1 Moro86, redigerad totalt 0 gånger.
av Moro86
Verkar inte vara något fel på det. Har mätt upp det och laddaren visar också att det är fullt. Det som tickar är ett relä som sitter i hållaren under handsfacket med alla säkringar. Någon som vet vad det relät går till? Vad händer om startspärren slår i? Blir bilen helt strömlös då? Tycker att det borde stå i displayen om det är startspärren?
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag kan naturligtvis inte med säkerhet påstå att batteriet är kass, men det är stor skillnad att mäta spänningen över polerna när det är obelastat, jämfört med att belasta med en startmotor.
av Moro86
Ah, såklart. Men du, jag har testat med startkablar också, det hände ingenting då heller, borde den inte ha startat då?
Om det vore batteriet menar jag :) Det är ingentinge som lyser eller fungerar.. Ingen innerbelysning, inte fjärrlås ingenting. Allt är stendött.
Användarvisningsbild
av Vojje
Moro86 skrev:Ah, såklart. Men du, jag har testat med startkablar också, det hände ingenting då heller, borde den inte ha startat då?
Om det vore batteriet menar jag :)
Det tycker jag absolut att den borde gjort. Om kablarna är hela, du kopplat rätt och det var kräm i hjälpbatteriet.

Jag har tyvärr ingen aning om vad som tickar kring ditt handsfack :cry: .
av Moro86
Ja det är väldigt knepigt. Det är ett svart relä som sitter under handsfacket. Står ju ingenting i boken heller vad detta relät är till. Blir väl till å ringa till volvo i morgon och höra. Återkommer när det är löst! Men fler får ju gärna komma med förslag nu :)
av Moro86
Just nu lutar det åt batteriet ändå. Igår funkade de inte med startkablar men det gjorde det idag.. lät dom sitta på bra länge nu. Gick inte att starta när dom satt ihopkopplade men när vi kopplat bort kablarna så starta den och gick som en klocka. Lär vara tvärslut med batteriet ändå då? Verkar inte ta emot laddning heller. Har en liten ctek laddare och den börjar blinka mellan fulladdat och halvladdat (Felkod för något?) Fick felmeddelande på framlyset när den starta.. nivåregleringen verkar inte fungera.. Kan den ha gått sönder nu pga alla start försök? Aja, det blir nog en tripp till volvo i morgon.. Har bara haft bilen tre veckor så då får dom ta o fixa de på garantin.. Fick ju trots allt två års garanti.
av Moro86
Jodå jag kopplar rätt :) Är utbildad bilmek så det kan jag. Är inte helt tappad bakom flötet trots att det var några år sen jag höll på med bilar :)
Men en lite sammanfattning nu över vad som hänt idag:

Bilen gick i morse. Sen stendöd nästa gång jag skulle ha den. Tog bort minus på batteriet typ 2 minuter sen startade den igen. Nästa gång så var den död igen. Och med död menar jag död. Ingenting funkar, ingen innerbelysning, ingenting! Satte batteriet på laddning och på en gång så funkar innerbelysningen, men allt dör när jag sätter i nyckeln i tändingslåset, väntar ett tag till så fungerar allt igen.. väntar lite till så tänds instrumenteringen.. Men när jag ska göra ett startförsök så dör allt när halvljuset ska tändas. Antar att om batteriet är dött så orkar inte lilla ctek laddaren med ens att halvljuset tänds. Men när vi kopplade ihop med startkablar så funkade allt som vanligt, halv/helljus, alla lampor och instrumentering lyser skarpt och bra. Men den orkade inte när jag körde startmotorn, då sa de bara klick. Provade flera gånger med startkablar på. Men det bara klickade då. Sen när vi tog av kablarna så fungerade allt som vanligt och den startade utan problem. Knepigt men känns ändå som batteriet tycker jag. Har inte vågat provat starta den nåt mer heller ikväll. Hoppas den startar i morgon bitti så jag tar mig till Volvo :)

Nu har det bränt en kabel igen :D Har […]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]