NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magic440
Efter några veckor med mitt livs första dieselbil och dito bränsledriven värmare så kan jag konstatera att bilen mkt ofta är rejält immig på insidan när värmaren gått! Ska det vara så? Och varför blir det så? Någon som vet?

Pär
Troligen på grund av extremt fuktig yttermiljö.
Slask invändigt i kupén på golvmattorna då har jag haft problem med immbildning.

Vintertid här i norr då det är kallt och torrt har jag inte haft dessa besvär.
Upplevde samma sak i min för några dagar sen, temperaturen låg runt +2 och ja, det har med största sannolikhet att göra med att det var fuktigt i bilen.

I morse när jag hade satt timern igång var det inte några problem.
jumu01 skrev:Har du Magic440 tillgång till garage så låt den torka upp invändigt!
Så kan man ju tänka, men problemet är ju att bilen är ny och aldrig blivit blöt invändigt och att det immiga fanns från början.
Imorse var bilen immig och vädret var stjärnklart och -1 ikväll var det också stjärnklart och +4 och ingen imma. Dock var det under daggpunkt eftersom bilen var drypblöt på utsidan. Tänker nu att det kanske beror på yttre förhållanden, ska kolla lite mera.
av hanss
Upplever att min bil blir lite immig om man kör värmaren korta stunder...
av Omek
Magic440 skrev:
jumu01 skrev:Har du Magic440 tillgång till garage så låt den torka upp invändigt!
Så kan man ju tänka, men problemet är ju att bilen är ny och aldrig blivit blöt invändigt och att det immiga fanns från början.
Imorse var bilen immig och vädret var stjärnklart och -1 ikväll var det också stjärnklart och +4 och ingen imma. Dock var det under daggpunkt eftersom bilen var drypblöt på utsidan. Tänker nu att det kanske beror på yttre förhållanden, ska kolla lite mera.
Om det är blött invändigt så beror det INTE på tillsatsvärmaren..

Förmodligen yttre förhållanden ändå... Bara för att.

Du bör nog kolla upp det.

Helst i svinottan när fukten förmodligen smyger sig in...
Om jag har värmaren inställd på avresetid 07:00 och kommer ut till bilen vid 06:30 så är den oftast ordentligt immig.
Har värmaren fått gått tiden ut är det aldrig något problem.
Henrikx2 skrev:Om jag har värmaren inställd på avresetid 07:00 och kommer ut till bilen vid 06:30 så är den oftast ordentligt immig.
Har värmaren fått gått tiden ut är det aldrig något problem.
Hmm...kan nog vara så hos mig med. Längre gångtid = mindre imma
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]