NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
JÅJ skrev:
DanneF skrev:
jag har haft min v50 flexifuel i 3 veckor nu o kört 315 mil med den och i början när jag körde in den drog den enligt färddator 12.8 och med uträkning 12.0 nu efter 315 mil så ligger den på 10-10.5 enligt färddator.

jag märker att man får räkna av 0.07l/milen från färddatorn för att få verklig förbrukning o detta betyder att ja ligger på 0,93l /milen så jag är rätt nöjd fasst det är messt landsväg jag kör.
Nu har jag tankat min för andra gången och verklig förbrukning blev 0,93l/mil och färdatorn visade 1,02 L/mil samma fel på min bil också.
Varningslampan för lite bränsle tändes när mätaren var mitt i det röda fältet, åkte och tankade 48 liter så det kanske fans 8 liter körbart bränsle som instruktionsboken lovade.
Jag kör ACC in med bortkopplad AC spara alltid lite.
Första gången jag kommer under fabrikssiffrorna som är 1,05 på en ny bil.
Min Focus som kört tog konsekvent en 0,05 liter mer än fabrikssifffrorna.

Nöjd.
JÅJ
aha undrar hur stor skillnad i förbrukning det gör me inkopplad ac.. de måste testas :)

ska åka långresa på fre (skåne-sthlm) ja kikar in här o rapporterar hur snålt den gått, hoppas under litern på färddatorn..
av JÅJ
Hej min bil drar mer på andra tanken ! trotts mer landsväg !

Bilen levererades mycket högt lufttryck 3,2 Kg dålig leveransservic.
Det var gott om bränsle i tanken ca 30 liter om det var bensin eller E85 vet jag inte.

I augusti skall E85 bränslet slippa skatten på bensindeln, vilket borde ge en sänknig på 93 öre / liter Om nu inte bensinbolagen behåller det själva.
Konkurans på E85 finns knappast och lagen om att de stora ställenaskule ha ett miljöallternativ tycks inte ha givit något nytt tankställe i Göteborg.
Enda nyhetenäratt JET säljerdisel-

Käns lite bättre med sprit i tanken ... Bilskatten sjunker också ....
Men ok får viår byta olja oftare och dessutom en fordkvallitet!
Billigas på Micro 139:-liter ?

JÅJ
Användarvisningsbild
av Driver64
JÅJ skrev:I augusti skall E85 bränslet slippa skatten på bensindeln, vilket borde ge en sänknig på 93 öre / liter
Skattefri bensin i E85? Var det inte fråga om ändrad miljöklassning av alternativa motorbränslen som kan leda till en sänkning av E85-priset med några få öre? Här är en länk till propositionen:

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/60630

Hur har du räknat för att komma fram till en sänkning av E85-priset med 93 öre/liter?
av JÅJ
Driver64 skrev:
JÅJ skrev:I augusti skall E85 bränslet slippa skatten på bensindeln, vilket borde ge en sänknig på 93 öre / liter
Skattefri bensin i E85? Var det inte fråga om ändrad miljöklassning av alternativa motorbränslen som kan leda till en sänkning av E85-priset med några få öre? Här är en länk till propositionen:

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/60630

Hur har du räknat för att komma fram till en sänkning av E85-priset med 93 öre/liter?
E85 innehåller 15 % bensin.
Skatt på bensin är Energiskatt 2,84 SEK / liter Koldioxidskatt 2,12 SEK / liter och sedan mos på dessa skater då får jag skatten på 1 liter till 6,20:-
E85 borde då få en sänkning med 55 av detta ?

Eller har jag fattat fel?
Skattesatserna har jag hämtat här.
http://www.xn--miljfordon-hcb.se/fakta/ ... MenuID=406

Hoppadesatt det var rätt men men

Hälsningar
JÅj
Användarvisningsbild
av Driver64
Ok, då är jag med på hur du räknat men tyvärr blir det nog inte så stor sänkning. Koldioxidskatten påverkas inte alls av propositionen utan är densamma (2,13 kr/liter) för all bensin. Vad jag läst beskattas idag bensinen i E85 enligt MK3 och då är energiskatten 3,56 kr/liter. Efter propositionen beskattas bensinen i E85 enligt MK1 och då blir energiskatten 2,86 kr/liter, dvs 70 öre lägre energiskatt per liter bensin som med moms ovanpå blir 87,5 öre/liter och tar vi 15% av detta så borde det bli en sänkning av E85-priset på 13 öre/liter, om bensinbolagen bryr sig om att sänka alltså... :???:
av JÅJ
Som vanligt det var för bra ... men jag drömde ett tag åtminstonde :oops:

Glädjen att betala skatt kommer att bestå om än med 13 öre mindre.
Kanske JEt öpnnar någon station i Göteborg och sänker priset med några öre ?
Eller har de dispans hella året ? trodde de stora tankställena skulle säja allternativt drivmedel redan i appril! (?)
JET satsar på attbygga ut Disel här i Göteborg.

JÅJ
av McDonald
En fråga bara....
Om man har halva tanken med E85, kan man tanka 95-oktan utan problem då? Dvs går det att mixa hur som helst eller måste man köra tomt innan man kan byta från det ena till andra utan problem.

M
av DanneF
McDonald skrev:En fråga bara....
Om man har halva tanken med E85, kan man tanka 95-oktan utan problem då? Dvs går det att mixa hur som helst eller måste man köra tomt innan man kan byta från det ena till andra utan problem.

M
det går o mixa, på vintrarna rekomenderar volvo i tilllägs instruktionsboken att man ska blanda i lite bensin på vintrarna så den blir mer lättstartad.
av JÅJ
McDonald skrev:En fråga bara....

M
Hej
Det går att mixa hur som helst men vid stora förändringar kan tomgången bli lite orolig innanstyrningen är ok.
I Norland sälj E75 när det är kallt ... och det kan förväntas startsvårigheter.

JÅJ

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]