NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahberg
Måste ha nya däck till den kommande vintern och har kollat upp några alternativ.

Michelin X-ice, Continental Conti Viking, Goodyear Ultra Grip och europadäcket Continental WinterContact TS830.

Har ni några erfarenheter av dessa däcken? Och vad är det egentligen som skiljer mellan de båda Conti däcken?

Är det något av däcken som passar "bäst" till S40?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har använt Continental WinterContact TS 830 i två vintrar på min V50. De fungerar utmärkt. Skulle tro att de fungerar lika bra på S40.
av DrChris
Kjører selv på Goodyear Ultra Grip Ice+ 225/45-17 som ble testvinner i fjor. God fornøyd. Da var de best på tørr og våt asfalt og snø som er det primære jeg kjører på. Iår ble det nye Michelin X-Ice Xi2 testvinner. Det virker som at det ikke er stor forskjell, det som avgjør er hvor du kjører, og på hvilket føre. http://www.dinside.no/879788/test-av-vinterdekk-2011
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mahberg skrev:Continental WinterContact TS830.
Underbara.

Är inne på mitt andra par. Däcken har klarat två monster-vintrar med galans trots att de är optimerade för asfaltsvintrar. Lyssna inte på dom som förtalar centraleuropeiska vinterdäck. Fantastisk komfort, tysta, snåla, jag längtar nästan efter att få sätta på dom.
Mahberg skrev: Och vad är det egentligen som skiljer mellan de båda Conti däcken?
Viking har ett mjukare gummi för nordiska förhållanden. Inte lika bra på kall, ren asfalt som Winter Contact.
av Mahberg
dongan skrev:Är det dubb eller friktion du behöver?
Alltså vad kör du på för vägar?
Friktionsdäck eftersom jag bor i Skåne..
Kör mest motorväg till och från jobbet..
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör Michelin X-Ice North i 185/65-15 på min S40 och de är riktigt bra, mycket stabil stomme bra väggrepp. Har faktiskt inget att anmärka på dom.

Jag vill nog ändå säga att alla nyare däck av välrenomerade märken är riktigt bra, det är småsaker som skiljer dem imellan oftast.

/Martin
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag kör med Good Year Ultra Grip Performance 215/55 x 16. Dubbfria är dom och dom är hur bra som helst tycker jag. Var orolig med min motorstarka bil att det skulle bli problem då jag alltid kört med dubbdäck innan. Efter 2 säsonger med dessa dubbfria däck så är jag hur nöjd som helst. Kör i stan, småvägar, landsvägar och motorvägar utan problem. Har en brant backe innan mitt bostadsområde som bilen tar sig igenom utan problem vintertid också. Kommer inte att välja dubbdäck framöver när dubbfria kan vara så här bra.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]