Torkarmotorn på V50 styrs av CEM via en LIN-kommunikation. LIN är ett låghastighetsgränssnitt med enkel tråd där potentialen refererar till jord. Detta gör att den blir känslig för störningar. (Inte som Can BUS som är partvinnad och där potentialen mot jord inte har stor betydelse och den är mer störtålig). Vid närmare granskning har jag insett att torkarmotorn delar jordning med högra strålkastarhuset. I kabelstammen går även ledningar till strålkastaren parallellt med torkarmotorns ledningar viss sträcka och strålkastarna matas från CEM. Dessa förhållanden kan sannolikt skapa problem med störningar antingen via spänningsfall i gemensam jordning som skapar spänningsvariationer eller störningar som överförs mellan parallella ledningar som ev. kan störa (eller förstöra?) intern elektronik i torkarmotorn. Man kan också tänka sig att störningarna letar sig in CEM och indirekt får en påverkan på torkarmotorn.
En HID-ballast har strömförbrukning som inte är pulsfri som en lampa. Jag tror därför att om man drar ett helt eget kablage för både plus och minus med ett relä som styrs av ordinarie helljusledningar så borde riskerna för att torkarmotorn flippar ur av ovanstående anledningar minska betydligt.
På V50 med halogenlampor på halvljuset är det ännu värre. Det är PWM styrt för att hålla spänningen konstant. På bilar med original xenonhalvljus finns sannolikt inte PWM.
Se tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p566435
Där får man ta till en relativt stor kondensator för att överbrygga de korta uppehåll i spänningen som finns i PWM. Man kan med fördel ansluta kondensatorer till helljuset enligt detta även vid konvertering av helljuset även om det inte är PWM-styrt och man har eget separat relä. Kondensatorn jämnar ut en del av det rippel som HID-ballasten skapar vilket borde vara en fördel ur störningssynpunkt.