NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gnisten
Jag bad inte om din åsikt, bara rena fakta. Vad jag tjänar på det berör inte dig, tack för svaret.
Användarvisningsbild
av Coolvette
Gnisten skrev:Kan man köra en Volvo 1.8F (Flexifuel) på bara bensin?
Går utmärkt, har kört min nyköpta -07´a på enbart bensin hela tiden jag haft den.
Visst, den är inget under av effekt men tillräckligt kraftfull för att man skall hinna med i dagens motorvägstrafik på ett hyggligt sätt.

"Flexifuel" syftar väl på att man kan köra på antingen eller?

Enligt säljaren skulle det gå bra att mixa bränsle men man bör kanske köra ner nivån så långt det går innan man pytsar i nytt.
av Magic440
Gnisten skrev:Kan man köra en Volvo 1.8F (Flexifuel) på bara bensin?
Har till dags dato kört 10 000 mil sen midsommar -06 och nästan allt på E85/E75. Några gånger, främst i början när det inte var så vanligt med etanoltappar fick det slinka i bensin och någon gång har jag av bekvämlighetskäl tankat bensin inför och under långresa. Har aldrig märkt någon skillnad på motorn vid olika bränsleblandningar. Men har av principskäl "alltid" kört på etanol. En skillnad jag förstås märkt är ju den skapliga bränslemängd man får stoppa i då vi ligger på 1,15 per mil i vår standardkörning och tanken rymmer futtiga 55 liter. På långkörning med E85 har jag aldrig kommit under 0,9 och med 95 oktan ner mot 0,6/mil
av hamre
Nu vet jag inte om det stämmer men vad jag hört så ska väl etanol tas bort från skattesubventionen snart? Så då lär väl flexifuel bilar bli lite dyrare i skatt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det beror på vad du menar med "skattesubvention". Förmånsvärdesrabatten försvinner av allt att döma vid årsskiftet 2011/2012. Men den andra skatteförmånen, skattebefrielsen i fem år på alla miljöklassade bilar, blir kvar.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]