NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Våran V50 2.0D 2007 visar ofta fel yttertemperatur. Har märkt av att detta påverkar AC/ECC. Kan tänka mig att dieselvärmaren också kan få spel av detta?
Den visar ca 10 grader fel, åt det kallare hållet. Är det 18 grader så blir det tex 8 grader.

Enligt gamla papper så är allt utbytt sedan tidigare men nu är det fel igen.

Sätter jag mig i bilen när tempen visar fel så öppnar/stänger jag dörren halvhårt, låser bilen och låser upp. Efter 1-5 försök så ändrar sig temperaturen till det rätt.

Vad tror ni är felet? Kontaktstycket eller hela kabeln eller tom givaren?

Vet ni hur man gör för att komma åt kontaktstycket för att börja kontrollera där?

//Kensy
Nu är det så att jag inte har någon garanti kvar och vill försöka fixa till problemet själv... Kommer jag bara åt kontaktstycket så jag kan ju mäta på det å se om det är givaren/kabeln eller kontaktstycket. Du råkar inte veta hur man kommer åt kontaktstycket och hur man gör för att ev. byta givaren?
Jag gjorde detta i samband med min 10 000 milaservice och fick betala 436,25 inklusive arbete hos min Volvohandlare varav givaren stod för 138,75. Att det hjälpte mig är kanske inte liktydigt med hjälp för dig.
Magic440 skrev:Jag gjorde detta i samband med min 10 000 milaservice och fick betala 436,25 inklusive arbete hos min Volvohandlare varav givaren stod för 138,75. Att det hjälpte mig är kanske inte liktydigt med hjälp för dig.
Det lät ju inte så värst farligt ändå :) Hade en felsökning först gjorts? För det brukar ju också kosta eller var det en chansning på att det var givaren?
Hej.
Hade samma fel på min och jag plockade ner dörrpanelen och kollade kontaktstycket som kommer från backspegeln.
( Givaren sitter i backspegeln på förarsidan )
Det var korrision i kontakten som var mitt problem. Putsade upp dessa i både kontakstycke och " styrenhet " väldigt försiktigt och sedan lite elspray för framtida skydd.

Nu funkar ECC och yttertemp KANON :D :D :D

Ta det försiktigt när du tar bort dörrsidan så inte kåpan i innerhandtaget går sönder. ( Egen erfarenhet :???: )

Lycka till
@Zeppe: Precis vad jag också vill prova å se om det hjälper. Gratis är ju alltid gott så att säga. Du råkar inte ha en beskrivning på hur jag river ner dörrpanelen och hur kontaktstycket ser ut?
timebandit skrev:
Magic440 skrev:Jag gjorde detta i samband med min 10 000 milaservice och fick betala 436,25 inklusive arbete hos min Volvohandlare varav givaren stod för 138,75. Att det hjälpte mig är kanske inte liktydigt med hjälp för dig.
Det lät ju inte så värst farligt ändå :) Hade en felsökning först gjorts? För det brukar ju också kosta eller var det en chansning på att det var givaren?
I det priset ingick allt. Om det sen var en chansning vet ju inte jag, ej heller om det bara var ärg i kontaktstycket som försvann vid bytet. Hur som helst visar den numera rätt och jag är nöjd! :)
Det är bara att försiktigt ta bort innebiten på handtaget och sedan släppa på torx skruven, dra ut sidan i underkant försiktigt och lyft upp dörrsidan,(ventilationsdelen sitter i dörrsidan) släpp på alla sladdar som går till reglagen och högtalaren i dörrsidan. Nu ser du sladdarna från spegeln. Koppla isär och kolla kontaktstycket. Där hade jag mitt problem. Det finns även en kontakt från dörren in i bilen mellan dörr och kaross. Det kan vara där med. Ta det lugnt och metodiskt så ska det nog gå bra
Lycka till
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]