NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lunkan76
Har en Volvo s40n -04(170hk)bensinare.....

Som skall in på 14000mila service nu i dagarna.
Varit inne på Volvo o fått kostnad på det
o sen var jag inne på Mechanum(auktori)Verkstad för kostnaden där.
?:-/ På Mechanum sa de även att det var dax för kamrems byte åxå medans volvo sa att det kommer vid 16000mil. ?:-/

Så nu undrar jag om nån har nån koll på hur det ligger till med bytesintervallen på kamrem o så.....
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av opA
Kamremen ska inte bytas fören 18.000 mil på din bil då det görs i samband med stora 18.000-mila servicen som sammanlagt går på cirka 10.000 kr.

Självklart skadar de inte att byta den innan heller, men det är inget tvång om du vet att bilen är "välskött" och inte gått väldigt många korta sträckor m.m.
av Lunkan76
Okej då hade Volvo försäljaren rätt som jag köpte den av.....18.000 sa han o sen av volvo i malmö sa dom 16.000.....
Märkligt att man får olika på olika volvohandlare.....
Tack för svaret
Användarvisningsbild
av opA
Volvos serviceböcker säger 18.000 mil
Haynes reparationshandbäcker säger 16.000 mil

.. lite diffust det där men skador som kommer om kamremen går av är rätt rejäla kan vara därför man får olika svar.
av Lunkan76
fick svar på tal på volvo
Men just min modell med 5cyl typ var i ett ingemansland med de olika motormodellerna....tog ett tag o ta reda på før verkstadsgubben åxå=)
18k mil bytas kamremmen.....
så det slapp man nu infør service....
Användarvisningsbild
av CarMan
10 år
eller 18 000 mil
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]