NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudioFil
Hej,
efter 2 mån med min beg. köpta V50 -07 flexifuel, 7k mil, började motorn gå knackigt och vibrera på tomgång. Varvtalet går upp och ner, och känns väldigt orkeslös, och efter ett tag tändes avgasreningslampan. Den låter precis som att den inte går på alla cylindrar. Någon som har haft något liknande problem? Vanligt förekommande på V50?

Vår tidigare bil, en Passat 88:a, fick vi liknande problem men då var det inte svårt att fixa det själv (byta rotor + fördelare), men på V50 vill man inte ens plocka bort plastlocket som sitter ovanför motorn.

Tur är hade säljaren servat på volvoverkstad, så jag fick gratis bärgning till verkstaden. Jag har även en blocket.se-beg. försäkring. Får se om man får någon ersättning från den ifall det är något allvarligt fel.

Hur som helst, man bytte till en nyare bil för att undvika att hamna i sådana här situationer, men det gick 2 mån sen var man där igen :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Tråkigt!
Uppdatera när du fått reda på vad som orsakade problemen.

.
av AudioFil
En spridare trasig. Spridare + arbete gick lös på 2800 kr på volvo originalverkstad.

Är det vanligt med spridare som går sönder på V50? Kan man vänta sig att de tre andra också pajjar snart? Bilen går på etanol på sommaren och bensin på vintern.

mvh
av BörjeC
Jag råkade ut för samma sak efter 2 mån på min beg V50 -09 flexifuel. Fixades på garantin.
Verkstaden rekommenderade mig att tanka bensin var tredje tankning för att undvika detta. Misstänkte dålig kvalitet på E85.
Mvh

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg