NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Hej

Är lite fundersam på hur volvo funkar med servicelampan...
tidigare bilar jag kört har varnat c:a 100-200mil före servicen ska göras men min V50 2,0D har nu rullat 1970mil och inget har ännu hännt. Är det så att man själv ska hålla reda på intervallen. Vad jag förståt är det fasta intervaller på volvo och inte som vissa andra där intervallerna är beroende på körsätt. Hursom är servicen bokad till den 7/7 men skulle som sagt gärna vilja veta hur servicelampan funkarom det finns någon???

/ Andreas :oops:
av dali
När det börjar närma sig service så visas texten "DAGS FÖR SERVICE" i rutan där färddatorns info visas. Att det inte visas ännu för dig beror sannolikt på att du kör långa sträckor och inte har nått den bränslemängd som är inställd som servicenivå. Det brukar vara det som styr, efter x antal liter förbrukat bränsle så tänds en lampa/visas en text som indikerar servicebehov.

Jag körde en hyrbil (S40 1.ÅTTA) som gått över 3.000 mil utan att servas (eller så är det 1.500 mils intervall på den motorn), texten visades i alla fall.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
så då är frågan är det altså inte fasta serviceintervaller på bilen utan det är beroende på körsättet??? :lol:
Då kanske man inte behöver serva bilen alls nu då? eller ska man vara punktlig och duktig. Känns ju som om man kan klämma 500mil extra före service så ska man ju göra det eller.

Hur lngt före service brukar lampan indikera? "dagsför service"

/ Andreas
av dali
Japp, serviceintervallet påverkas av körsättet. Om inget meddelande om service kommit upp behöver du inte serva bilen vid 2000 mil, men det är inget fel att göra det. Förmodligen så kommer meddelandet ganska snart om du kört ca 2000 mil. Jag vet inte hur långt före meddelandet kommer, gissar på att när det visas så ska man serva bilen vid första lämpliga tillfälle.

På en del dieselmodeller har Audi upp till 4500 mil mellan servicetillfällena, skulle man tvingas köra några hundra mil extra med "DAGS FÖR SERVICE" på en S40/V50 så tror jag inte det är någon fara.
av Perra N
Serva bilen om du vill behålla den. Varför ska man pressa så många mil som möjligt mellan servicarna? Jag kan garantera att bilen håller längre om man byter olja oftare än vad tillverkarna "rekommenderar".
av Frigge
Service lampan jobbar efter dessa parametrar

2000 mil
1 år
750 motortimmar

Den har INGENTING med förbrukat bränsle eller körsätt att göra.
Däremot håller jag med om att den borde varna ngt tidigare än
vad den gör.

/Fredrik
av dali
Ok, där ser man. Tycker i så fall att BMW och Audi har ett smartare system som baseras på bränsleförbrukning ... då påverkar körsättet, kör man hårt och förbrukar mycket bränsle så kommer servicen tidigare. Det är ju viss skillnad på 750 timmar på motorväg i jämn fart och 750 timmar start-stopp mellan rödljus i en storstad ...
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Så enligt min färddator så ska lampan slås på när jag passerar 2000mil prick. eftersom min snittfart ligger kring 70km/h vilket endast motsvarar 285timmars motortid så kommer intervallen att slå på enligt kilomertermätaren 2000mil den här gången. Kul att få lite insikt hur bilen egentligen fungerar. Det bästa hade ju varit om bilen gick på motortid för då skulle man kunna köra nästan 6000mil på 750timmar...
Men som sagt det är nog klart smartare att serva på 2000mil enligt boken.
För er som gillar förbrukning så de första 1000milen var förbrukningen 0,67 och nu ligger den nere på 0,61l/mil undrar om den går ner ytterligare efter ett första oljebyte???
av dali
Min V50 2.0D har gått drygt 3300 mil och jag ligger på ca 0.63 blandad körning, mest landsväg i 100-120 jämn fart. Vet inte hur mycket den drog innan första service eftersom jag inte ägde bilen då.

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]