NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

blåbärsmannen skrev:hur vet du att du har värmare i den då om det inte finns i menyn?
ehh, man lyfter upp huven, og tittar efter själve dieselvärmaren. Den sitter på torpeden på passagersidan.

Jag kollade efter på en v50 1,6 diesel belgienimport som min kompis har, den har inte dieselvärmare.
Och där verkar det som om man får byta AC rör om man skal få plats til en eftermonterad värmare.
petterad skrev:
blåbärsmannen skrev:hur vet du att du har värmare i den då om det inte finns i menyn?
ehh, man lyfter upp huven, og tittar efter själve dieselvärmaren. Den sitter på torpeden på passagersidan.

Jag kollade efter på en v50 1,6 diesel belgienimport som min kompis har, den har inte dieselvärmare.
Och där verkar det som om man får byta AC rör om man skal få plats til en eftermonterad värmare.
jo visst men är ju inte säkert om du har timern mena jag
blåbärsmannen skrev:
petterad skrev:

jo visst men är ju inte säkert om du har timern mena jag
Det är ju skildnad på parkeringsvärmare och tilsatsvärmare.
Det var iaf så på min VW T4. Den var ju originalutrustad med tilsatsvärmare.
som funkade bara när motorn var igång.
Men den fick jag utbytt till en parkeringsvärmare som fungerade
oberodende av motorn. Och med en timer värmade den upp hela bilen.
Jag vet inte vilken typ värmare som är i V50'n, men då jag inte hittar något
om värmarn i blinkersspaken, är det bara tilsatsvärmare då?
jo är nog inte helt omöjligt. i min spec på bilen står det tillsatsvärmare med tidur, men du har ju värmaren så det borde gå att programera in tidur tycker man ju. hör med volvo. är jävligt nice att ha en varm bil en kall morgon
En snabb felkodsavläsning på Volvo i dag. Värmarn var låst på grund av felkod på startforsök. Alla koder raderade, och värmarn startade! Dock ryker det endel, så värmarn får gå brinna seg ren et tag.
Då det inte finns någon möjlighet att styra värmarn från blinkersspaken, räckar volvo med att det bara är en tilsatsvärmare och ej någon parkeringsvarmare.
Nu hoppas jag den startar direkt varje gång, och ej går i lås igen pga felkoder.
petterad skrev:En snabb felkodsavläsning på Volvo i dag. Värmarn var låst på grund av felkod på startforsök. Alla koder raderade, och värmarn startade! Dock ryker det endel, så värmarn får gå brinna seg ren et tag.
Då det inte finns någon möjlighet att styra värmarn från blinkersspaken, räckar volvo med att det bara är en tilsatsvärmare och ej någon parkeringsvarmare.
Nu hoppas jag den startar direkt varje gång, och ej går i lås igen pga felkoder.
Vet du om det är möjligt att lägga till programvaran för tidur även om du inte har det från början? Kostar nog en slant, men då har du en helt annan möjlighet att styra det manuellt, t.ex. bränna ur brännaren då och då med manuell direktstart.
Nu har jag startad bilen några gångar. Och värmarn brinner inte som den ska.
Den försöker nu att tända, men det ryker bara massor. Och så slår den sig av.
Den forsöker två gånger, sedan avstängd tills man startar motorn igjen. Då
forsöker den igjen 2 gånger. Nu är det strax så den låser sig igen tror jag.

Då är det nog ut med värmarn och byte? Flamvakt?

Denna värmare har INTE egen vattenpump. Så om man får i programvaran till
parkeringsvärmare, vill det helt enkelt ej fungera. Denna er helt beroende på att
motorn cirkulerar vattnet igenom värmarn.

Om man ska ha parkeringsvärmare här, så måste man byta styrenhet på värmaren
och montera vattenpump tror jag...
Trist. Det blir att lämna in den på verkstad. Och det är nog som du säger att det inte räcker med programvara för den skall agera parkeringsvärmare med tidur.
Jag pratade med Volvo här hemma igår ang. dieselvärmare vs. elvärmare.

Det ska sitta tillsatsvärmare/hjälpvärmare standard på alla nyare dieselvolvo.
Min bil är import från Italien och har det.
Skulle kosta 3300:- att få till den så att det blir parkeringsvärmare med tidur, så troligtvis räcker det inte med programvara utan säkert en extra vattenpump eller så...?
Vattenpumpen styrs av styrcentralen inuti värmarn. Så är det på alla Eberspächers värmare.
oavsedd om värmarna har innebygd vattenpump eller separat pump.
Värmarn som står i volvo v50 är ingen standard Eberspächer värmare, då denna har en styrcentral
som kommunicerar med bilen via Can-bus.
Man är då tvungen att byta denna styrcentral inuti värmarn och montera en vattenpump.

Med en "vanlig analog" typ eberspächer som inte har can-bus, finns det en rele-sats man
kan montera in som styr vattenpumpen om man vil bygga om til parkeringsvärmare.

Så efter mina undersökningar, verkar det som det behövs programvara, styrenhet och vattenpump.

Man kan kolla efter på dekalen som ska vara klistrad i närheten av värmaren vilken typ
värmare man har. D5W Z som på min till ex, är D:diesel. 5:5kw W:wasser/vatten Z:Zuheizer/tillsatsvärmare.
Om det är en D5W S, så är S:Standheizung/parkeringsvärmare.
(Om det finns ett C:Compakt, vatten och dieselpump är inuti värmaren.)

Och för min bil, så åker den nu på verkstad. Fixa cd-växlaren och värmaren. Säljaren betalar.
Va skönt!
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]