NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Jag hade tänkt o fixa lite ljud i min V50. Den första frågan är hur får jag igenom strömkabel i torped väggen, har ni några förslag på vart det finns lite plats? Hur tjock strömkabel kan man dra i en v50? Hade tänkt o gömma den under plast listerna osv. Sen ska jag dra högtalarkablar från alla dörrar till bagageutrymmet, måste man demontera mycket för att komma åt kabel samlingarna som går ut till dörren? Tänker spec på framdörrarna.

Hur tjock strömkabel behöver man för att driva 2 slutsteg 4x75 rms 4 ohm samt 1x250w rms 4 ohm?

MVH/Fredrik
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag har 50mm2 kabel som går på passagerarsidans hål ut genom torpedväggen och det är tight men man får igen golvlister. Skulle aldrig köpa mindre än 50mm2. Man vet att man får tillräckligt med ström och så fasligt dyr är den inte.

Angående dörrar så glöm att försöka trä ny kabel på plats. Häng av dörren så sparar du 1 timmes svärande för att du försöker göra det utan att lyckas.
av frippe87
Det känns oerhört svårt o hänga av dörrarna, men jag får väl kika på det. vart kommer kabel ut någonstans på insidan? Vad fick du demontera då? Högt upp långt ner? Du får väldigt gärna förklara så bra som möjligt:P

MVH/Fredrik
av jackoo
Högt upp bakom handskfacket...

Riv ner hela handskfacket bör räcka
Användarvisningsbild
av Fellow
Att hänga av dörrarna kränvs 2 personer men är absolut inte svårt. Sitter väl med 2 bultar och en styrpinne samt av med kabeldosan sen lyfter du av den. Då är damasken där orginalkablaget helt synlig och du kan göra nytt hål för högtalarkabel.
Användarvisningsbild
av CarMan
så tunga är väll inte dörranrna. jag både hängar av o på dörrarna själv.
Användarvisningsbild
av Fellow
CarMan skrev:så tunga är väll inte dörranrna. jag både hängar av o på dörrarna själv.
Har man inte gjort det förut skulle ju inte jag dra loss alla bultar utan att någon håller i dörren men:)
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan ta loss alla bultarna, dörren hänger kvar ändå. det är liknande gångjärn som på en gammal dörr i ett hus som man hänger på.
av frippe87
Skulle det räcka med o lossa alla bultar? Fellow hur tjocka högtalarkablar har du? Har du dragit dom till bagageluckan oxå?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Fellow
1.5mm2 kabel har jag. Tror jag ska byta till 2.5mm2. Bättre med för grovt än för tunn kabel.
Ja dem är dragna till delningsfilterna i bakluckan.

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]