NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev: Partikelfiltret behöver definitivt inte bytas. Går utmärkt att rengöra med högtryck efter demontering, som inte heller det är särskilt kompicerat. Eolysvätska köper man på nätet för en ringa summa, sedan är saken klar. Bara de stora märkesverkstäderna som håller på med den här typen av fördyrande och helt onödiga åtgärder. Hitta en bra bilverkstad med riktiga mekaniker, så halverar du dina kostnader.
Och hur gäller garantier, Maskinskadeförsäkringen samt Volvo-Assistans om man gör så? Jag tror nog att det mesta går att göra på ett billigare sätt än att följa serviceföreskrifterna, men är det inte ofta så att "Snålheten bedrar visheten".
av Gourmand
KKR skrev:
Gourmand skrev: Partikelfiltret behöver definitivt inte bytas. Går utmärkt att rengöra med högtryck efter demontering, som inte heller det är särskilt kompicerat. Eolysvätska köper man på nätet för en ringa summa, sedan är saken klar. Bara de stora märkesverkstäderna som håller på med den här typen av fördyrande och helt onödiga åtgärder. Hitta en bra bilverkstad med riktiga mekaniker, så halverar du dina kostnader.
Och hur gäller garantier, Maskinskadeförsäkringen samt Volvo-Assistans om man gör så? Jag tror nog att det mesta går att göra på ett billigare sätt än att följa serviceföreskrifterna, men är det inte ofta så att "Snålheten bedrar visheten".
För mig är det inte en fråga om snålhet, utan om vanligt sunt förnuft. Jag finner det enbart korkat att betala dessa hisnande fantasisummor för någonting som är helt onödigt och inte på något sätt bidrar till vare sig motorns funktion eller livslängd. Detta gäller naturligtvis även en hel del andra s.k. "föreskrifter" vars enda syfte verkar vara att komma över bilägarnas pengar. Med den mkt enkla operation som jag beskrev -rengöring genom spolning baklänges med högtryck samt påfyllning av en skvätt Eolys-vätska - når man exakt samma resultat som om man bytt ut partikelfiltret. Skillnaden är att det kostar några hundralappar, istället för en smärre förmögenhet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det jag menar att om man gör som du förespråkar och får ett motorras, oavsett om din sevice är orsaken eller ej, så får du inte ut ett öre på vare sig garanti eller maskinskadeförsäkringen.
av Silkemannen
Doby skrev:
Silkemannen skrev:

Näe...
Min kassett till nätet är fastskruvad i ryggstödet.
Insynsskyddet går hur fint som helst att ta ur...
Jag har haft en V50 -04 och nu en -08, i båda går det att ta loss lastnätet. Bara att slå till lite från höger bakdörr så lossar det. Kan vara ganska trögt i början.

ok, där ser man... Jag har inte brytt mig om att ens fösöka ta loss nätet. Det är ju där ur säkerhetssynpunkt när man har något i bagaget. Och det har man ju nästan för jämnan;-)
av aggrosurf
Ja det är trevligt om man kollar upp saker innan man svarar.
så jobbigt att behöva dubbelkolla allt.
Alternativet till skyddsnät är skydds galler som man kan fälla upp mot taket när man inte använder det.
Och jag inbillar mig att det är säkrare än nätet..
Men Jag kan ju ha fel ;)
av dongan
Då har vi hittat vår bil. Blev en vit v50 1,6 drive momentum -09.
Hade denna utrustning: xenon, backvarnare, regnsensor, tidur och dimljus.
Den har gått 8000mil och kostar 177. Är väl ett vettigt pris?
av VXC70
barnvagn får plats i v50 till skillnad mot saab 9-3 sport combi som barnvagn inte sägs rymmas i.
funkar bra som familjebil är väll de att baksätet blir trångt om man har barnstolar osv. men sitter bara barn där bak så går de ju men stolar är så enkla att demontera så är inga problem när man vill ha ut dom ju så. 1,6 d går ju snålt dom så ^^
av dongan
Ja den ska ju gå snålt. Detta är min första volvo efter att ha kört vw i många år.
av greenbay
Glöm inte att det finns inbyggda kuddar i baksätet som tillval, vi har det på vår V50 2008, suveränt att slippa kuddarna!
/greenbay
av Lazy
Hade V40 2,0T i 3år och den fugerade utmärkt som familjebil för oss (3barn ), nu har jag en V50 och kör barnbarn till dagis och aktiviteter och den funka också bra. :D
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]