NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahberg
Kör en S40N (-06) 2.4i aut. Har den senaste tiden fått problem med skakningar i både ratt och i sätet. Efter att ha kört några mil till jobbet varje dag så känner man sig helt öm i röven. De flesta skulle nog gissa på obalanserade
däck, men till er förvåning sitter det 4 st hyffsat nya och helt balanserade Pirelli P7 däck på som jag har
hunnit köra 500 mil på (Bildeve i HBG har den "nya och dyra balanseringsmaskinen") Problemet dök upp för ca 2 veckor sen då jag kom hem från en lång bilresa i europa. Vad kan det vara för problem? Står inte ut med eländet längre..

/Mahberg
av Cox
Drivaxlar ? skakar bilen om du trampar ner kopplingen eller bara när du bromsar?
skeva skivor orsakar dessa fenomen, har du kört fort och trampat ordenligt på bromsen, skivorna kan ha slagit sig då.
Användarvisningsbild
av opA
Det ökända "drivaxelproblemet" kanske kan vara problemet med din bil ? :)

Har du en -06:a som är tidigt uttagen ? Dom har ryktet om sig att ha problem med drivaxlar..

Är din bil sänkt ?

Här är en tråd med mer info..
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4nka+bilen
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Har liknande symptom / problem, är också inne på det ovanstående skrev; hjullager. Har nybalanserade däck. Bilia lyckades inte hitta felkällan till mina vibrationer, men uteslöt drivaxlar o annat i drivlinan. Hur kollar man hjullagret? Börjar bli enerverande med vibrationerna...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hissa upp bilen, sätt under pallbock(ar)

Snurra på hjulet medan du håller handen lätt på fjädringen, om hjullagret är dåligt kan du känna det genom vibrationer i fjädern.

Ett annat sätt är att med bilen upphissad rucka på hjulet med händerna placerade klockan 12 och 6, du kan då känna om hjulet (lagret) glappar.

Mvh GK
av Mahberg
bilen skakar inte när jag bromsar.

balansvikterna sitter kvar.

bilen är en 06 men den är tillverkad och registrerad 05 (volvo är ju lite speciella med sina årsmodeller).
hade ju bilen inne på 6000 mila service förra månaden och där kollar dem ju framvagnen enligt vad jag kan se på serviceprotokollet och det var ok. Men sen vet jag ju inte hur dem kontrollerar att drivaxlarna är ok.

kan väl kanske vara något hjullager som någon skrev hmm. ska ta och kolla upp det.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]