NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om Bilbolaget är en certifierad Volvo ÅF & verkstadskedja ( som de ser ut om jag kollar deras hemsida ? ) så bör ju du kunna få hjälp med allt detta igenom Volvos kundtjänst.
Telefon Kundsupport: 020-94 80 80 (supporten är öppen vardagar 08-16.30)
Vad jag förstått är Volvos kundsupport underbara när de kommer till att hjälpa till när man har krångel med Volvo-verkstäder..
Hrm min T5 Awd laddade (enligt min mätare) 0,6-0,7 innan trimmning och nu ligger den på 1,1-1,2 efter trimning med ppc. Jag har aldrig rört wg armen eller skruvat något annat som kan påverka den

Antingen har mekanikerna skruvat bort sig totalt eller så har du en slang som läcker. Börja med att byta tillbaka till orginal program via ppc om det går fick även för mig att de här ppc dosorna är bilunika mot chassie nummer osv så jag vet inte om det är någon bra ide att ladda in någon annans styrprogram även om det är till samma bilmodell. Det borde även gå att se på wg armen var den har stått innan på ett ungefär borde vara runt mitten. Men som andra säger kolla slangar först sen kollar du muttern.
Felet är nu åtgärdat, det var grundladdtrycket som var nedskruvat, glt var "negativt" fick jag höra av mekanikern, max laddtryck under drift var strax under 0.2 bar.
Efter att de ställde in allt korrekt så går den som en klocka igen.

Mekanikern påpekade att en sak var lustigt, det var tydligen någon sorts gänglåsning kvar på halva gängstången och när justeringen var klar så var det där låsmuttern hamnade, det gick tydligen riktigt tungt att justera pga klegget...

Jag var med och tittade på och såg att man ser laddtrycket digitalt direkt i instrumentet via odbII uttaget (de hade samtidigt en finkalibrerad extern vacuummätare också men de visade lika), finns det ingen cool pryl som man kan koppla dit för att kunna se det i färddatorns display?

Tack alla för tips och råd, detta forum är helt klart bäst!

/I
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]