NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen blivit ägare till en ny S40 1.6D Drive Momentum som jag efter 50 mils körning är helnöjd med på alla sätt och vis förutom ett. De medföljande Libra-fälgarna på 15'' är bland det fulare jag sett i fälgväg och förstör en hel del på en i övrigt vädigt fin bil. De måste bort med andra ord, men jag har ett par frågor först då jag inte är speciellt insatt i däck och fälgar.

Jag måste köpa vinterdäck till bilen den närmsta månaden, kan jag utan vidare plocka bort sommardäcken som sitter på fälgarna nu och istället montera dubbdäck i samma dimension och alltså ha dessa fälgar på vintern?

Har tänkt köpa 17''-fälgar att ha på sommaren, kan man använda sommardäcken som sitter på Libra-fälgarna nu eller kommer det se konstigt ut? Vilken dimension passar isåfall för 17''?

Är det rent av bättre att göra sig av med Libra-fälgar + sommardäcken och sen köpa en ny uppsättning av både sommar- och vinterdäck + fälgar? Spelar det någon större roll vad det ska vara för dimension på dessa bilar? Och finns det någon andrahandsmarknad för Drive-fälgar+nya däck om man säljer dom? Hur stor förbrukningsökning kan man räkna med?

Blev en del frågor, men vill gärna göra rätt från början 8-)
Visst kan du få sommardäcken avkrängda från Libra fälgarna och få vinterdäck monterade i samma dimension.

Jag förstår det som att du sen vill montera dessa 15" sommardäck på en 17" fälg? Det är helt omöjligt vågar jag lova dig.
17" dimension för v50 är 205/50/17. Jag kör själv 225/45/17 på en volvo org 17" fälg utan bekymmer.

För att undvika problem bör du hålla dig till standarddimensionerna, eller något som inte avviker i rullomkrets.
Att gå från 15" med lättrullade däck och aerodynamiska fälgsidor till 17" kan nog ge en förbrukningsökning på 5-8cl/mil min gissning.

Å andra sidan kan du åka omkring utan att skämmas vilket är värt några kronor i månaden.
wendtan skrev:Visst kan du få sommardäcken avkrängda från Libra fälgarna och få vinterdäck monterade i samma dimension.

Jag förstår det som att du sen vill montera dessa 15" sommardäck på en 17" fälg? Det är helt omöjligt vågar jag lova dig.
17" dimension för v50 är 205/50/17. Jag kör själv 225/45/17 på en volvo org 17" fälg utan bekymmer.

För att undvika problem bör du hålla dig till standarddimensionerna, eller något som inte avviker i rullomkrets.

Det var i princip det jag behövde få klart för mig. Tack =)

Fler råd och tips mottages tacksamt. Som det ser ut nu får jag jaga rätt på både sommar- och vinterdäck + fälgar till dessa uppsättningar framöver. Jag är inne på att göra mig av med såväl Libra-fälgarna som däcken då jag föreställer mig att det hela är lättare att sälja om det är monterat och klart med både fälg och däck. Vad är ett skäligt pris att ta för fyra nya däck av denna typ + fälgarna på blocket?
Hade de varit 16" hade de varit lättsålda. 15" passar bara 1.6D och 1.8F, de andra måste ha 16" hjul pga större bromsar.
/Peter
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]