NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kavabonga
goddag.

vet igentligen inte om något är fel eller inte men rookie på bilar som jag är så blev jag lite orolig ändå.

satte mig i bilen och skulle köra hem från jobbet, vid körning så inbillar jag mig att ratten är mycket lättare än den brukar vara, det är alltså lättare att svänga, samt att jag behöver snurra mera på ratten för att få respons på hjulen.

vet som sagt inte om jag inbillar mig detta eller om nått blivit galet. tänkte om det fanns något sätt att kolla detta utan att åka till verkstad, är som sagt rookie och skulle vara lite lätt pinsamt att få höra att inget är fel :P

styrservon iblillar jag mig att om den är trasig/fel på så skall ratten bli trögstyrd, dvs raka motsattsen till vad jag upplevde.
tänkte även om det kanske kunde vara någe glapp nånstans men kan inte känna minsta glapp när jag vrider på ratten eller svänger vid körning, hör inget som skulle kunna vara glapp heller.

så min fråga, någon som hört/varit med om detta? inbillar jag mig bara mig bara med största sannorlikhet eller finns det något som kan gå sönder som gör att detta felet uppstår?

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du nyligen bytt däck eller ändrat lufttrycket?

Det är ingen skam att fråga (den som aldrig frågar förblir okunnig) :) så om du är osäker, åk ner till din lokala volvoverkstad och fråga.

Mvh GK
av kavabonga
nej inte bytt däck eller liknande, luftmängden är densamme som tidigare.
kan ju tillägga att imorse upplevde jag inget fel. och det var på hemvägen jag upplevde det annorlunda.

min lillebror tror jag bara jobbat hårt och.. hur ska man förklara utan att låta som värsta tönten :P tränat armarna så det är armarna som lurar mig, ska vila lite och köra en sväng igen ;)
Användarvisningsbild
av hozz
Halt på vägen?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]