NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena alla!
Är i valet och kvalet mellan nya S60 (2,0T eller kommande T5:a) och en C70, och kan inte bestämma mig överhuvudtaget. Provkörde S60 (D5 i o f sig) häromdagen och var mycket nöjd. Men C70 är ju (för mig) en roligare bil med cab-möjligheten (testade den lite mer utförligt tidigare i somras, och gillade den skarpt på alla vis).
Dock, rätt var det är, blir det väl barn med i bilden...hur funkar det i C70:n? Nån som tutar runt med frugan och en liten krabat i sin C70? Jobbigt?
Hur är C70n på vintern? Hur löser man enklast risken för is och snö runt rutor etc (har bilplats ute, dock med eluttag)?

Lite tips (fördelar / nackdelar) hade varit kanon från er som haft samma läge...
Tack!
av Lövet
Ingen risk att du får i en barnvagn i en C70 så har du de tankarna är det lika bra att köpa en S60 direkt. Annars är ju C70 en klart mer spännande bil och cab är verkligen en riktigt trevlig upplevelse, nåt helt annat än att åka med takförsedd bil.

C70 är dock ganska gammal vid det här laget som modell och själv tycker jag den är överprissatt med 100.000kr. Inredningen, vägegenskaperna håller inte den klass som bilens pris förpliktigar. Inte så konstigt egentligen när modellen är konstruerad för att säljas för runt 200-250.000, inte 400.000.

Som vinterbil funkar säkert C70 bra, ett litet störningsmoment är dock om rutorna fryser fast så får du inte upp dörrarna ordentligt. Fick själv byta fönsterhiss nu i våras efter att den bränts under vintern. Varje gång man öppnar försöker den ju dra ner rutorna och är dessa fastfrusna så - tja, då blir det så.
Användarvisningsbild
av CabBO
Har du tankar på att köpa en bil där du skall ha med småbarn i bilen så skall du sluta tänka på C70N. Det kommer bara att skapa problem och irritation då det bl a är en två dörrarsbil, men det finns mer negativa saker.

Är du däremot ensam eller ni är två vuxna, eller 4 vuxna så är C70N en kanonbil. Gillar du uppmärksamhet så lovar jag att du får det när du kommer i en C70. Den är kanon att köra (T5). Kan ligga på motorvägen nercabbat i farter ibland på 140km i timmen och det fläktar lite bara :D . En jäkla skön känsla. Men då är vi bara två i bilen.

Vintertid är det inga problem med C70N heller. Se till att du smörjer listerna runt dörrarna och då framförallt när dom är blöta och det är minus ute. Se till att listerna framförallt är torra. Antingen torka dom eller smörja dom i mellanåt. Har inte haft problem med att dom fastnar i varje fall.

Sen kan jag inte hålla med andreas_lofgren i det han säger om modellen C70N. Plattformen är ny sen 2005 (MY06) så karossen är inte byggd på den gamla som fick mycket kritik. Dagens C70N är mycket bättre i vridstyvhet, tystare, modernare, säkrare. Karossen är ny sen MY06. Det är en helt ny bil sen MY06. Priserna är väl aldrig någon nöjd med. Cabbar ligger altid högre i priser. Man kan alltid jämföra modeller. Se vad du får för pengarna. Jag var intresserad av en Audi cab, men det var mycket mer pengar till mindre motor och utrustning.
Har kört C70N med både barn och barnvagn. Funkade utan problem! Vagnen var en Urban Jungle med sittdel om någon undrar. Så länge man beställer utan reservhjul så är bagaget stort. Däremot går det inte att fälla taket när man har en så stor vagn i bagaget.

S60 är helt klart modernare, men jag gillar C70N skarpt! Är väldigt nöjd med den!
Användarvisningsbild
av CabBO
XC90_Executive skrev:Har kört C70N med både barn och barnvagn. Funkade utan problem! Vagnen var en Urban Jungle med sittdel om någon undrar. Så länge man beställer utan reservhjul så är bagaget stort. Däremot går det inte att fälla taket när man har en så stor vagn i bagaget.

S60 är helt klart modernare, men jag gillar C70N skarpt! Är väldigt nöjd med den!

Skönt att höra att det funkar med barn och barnvagn. Gäller att planera utrymmena i så fall tydligen.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]