NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Frigge skrev:
wendtan skrev:Varför varnas det inte för hur farligt lackskydd är i manualen om det nu är så väldigt farligt? Det enda jag hört talas om är de senaste nanobaserade billackerna som är lite speciella, men vad jag vet så använder inte volvo dessa.
Informationen kommer stå,har även varit en artikel om detta i ViBilägare.

/Fredrik
Var skulle det stå? Jag har en V50 T5 -06 och de står inte ett ord om detta i manualen. Och inte i någon annan information bifogad med bilen heller för den delen. Lacken härdas i en jättelik Ugn på fabriken, dvs den härdar rakt igenom. Inte som när dufår något omlackat och den behöver några veckor på sig att släppa lösningsmedel osv.
av Frigge
Ja ni gör ju som ni vill, det är ju era bilar :roll: .
Jag bara informerar vad jag vet. Men som vanligt vet ju ni
bäst.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Brainy
Frigge skrev:
wendtan skrev:Varför varnas det inte för hur farligt lackskydd är i manualen om det nu är så väldigt farligt? Det enda jag hört talas om är de senaste nanobaserade billackerna som är lite speciella, men vad jag vet så använder inte volvo dessa.

/Fredrik
Läste även jag denna artikel och det var om jag inte missminner mig flera biltillverkare som hade samma hållning som Volvo.

/Anders
av agb007
wendtan skrev:
Frigge skrev:

/Fredrik
Var skulle det stå? Jag har en V50 T5 -06 och de står inte ett ord om detta i manualen. Och inte i någon annan information bifogad med bilen heller för den delen. Lacken härdas i en jättelik Ugn på fabriken, dvs den härdar rakt igenom. Inte som när dufår något omlackat och den behöver några veckor på sig att släppa lösningsmedel osv.
Inte är en två komponents helt genomhärdad direkt efter torkning ens i en lackugn. Dock kan man säga att det första som görs efter härdning är att slipa och polera bort smutsprickar så Volvo (likväl som alla andra biltillverkare) slipar och polerar direkt efter härdning.
av Hella
Jag lackskyddade min V50 (Svart solid) efter en vecka hos Mr Cap. Funkar riktigt grymt, bara att avfetta och tvätta. Har riktigt bra lyster efter 4000mil sedan i Augusti. Det kostar en slant men det är det värt med tanke på att man slipper avfetta flera ggr/ tvätt på vintern och att tvätt resultatet alltid blir hundra.
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]