NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gnu
#431121
Hejsan,

Har en V50 t5 som jag upplever ha väldigt ojämn effekt. Men det kan ju vara så det ska vara för jag har ingen referensbil att jämföra mot.

1500-2500 sker ofta ett rejält ryck så däcken spinner(3'an) utan problem medan jag upplever den som rätt slö(i jämförelse) när varvtalet stiger. Det är inte alltid konsekvent.

Beter sig era T5 på detta vis?
Användarvisningsbild
av metal
#431205
Jag får nog säga att min T5 (-07) är ganska slö på trean på de varvtal du nämner. Tvåans växel däremot drar på ganska bra runt 1800 varv och uppåt. Treans växel tycker jag kräver högre varvtal för att "vakna till liv".
av viktore
#431254
Gnu skrev:Hejsan,

Har en V50 t5 som jag upplever ha väldigt ojämn effekt. Men det kan ju vara så det ska vara för jag har ingen referensbil att jämföra mot.

1500-2500 sker ofta ett rejält ryck så däcken spinner(3'an) utan problem medan jag upplever den som rätt slö(i jämförelse) när varvtalet stiger. Det är inte alltid konsekvent.

Beter sig era T5 på detta vis?

Låter minst sagt som en hund ligger under marken här.
Menar du att den spinner i 3an på torrt underlag utan problem? Det gör varken en original eller chippad bil, såvida man inte dumpar kopplingen rejält eller har riktigt värdelösa däck.

Det är inte kopplingen som slirar?

En kurant T5 ska ha fullt flås runt 1.500varv och dra på bra upp till 6.000varv, därefter mattas den lite innan varvstopp vid 6.800rpm.
av jackoo
#431340
Något i din bil är fel, och det ordentligt.

jag hade besök volvo verkstad omgående, kanske kan vara magnetventilen till turbon som gör att får lite konstigt ladd?
av Gnu
#431367
viktore skrev:

Låter minst sagt som en hund ligger under marken här.
Menar du att den spinner i 3an på torrt underlag utan problem? Det gör varken en original eller chippad bil, såvida man inte dumpar kopplingen rejält eller har riktigt värdelösa däck.

Det är inte kopplingen som slirar?

En kurant T5 ska ha fullt flås runt 1.500varv och dra på bra upp till 6.000varv, därefter mattas den lite innan varvstopp vid 6.800rpm.
Jag får justera det där med spinnandet. Det var blött underlag när jag testade. Går in i en rondell med trean, ger fullt blås ut i första avfarten och antispinn börjar jobba flitigt. Däcken är nya för säsongen.

Testade idag på torrt underlag och då får jag inget spinn på trean. Tvåan ger lite spinn när jag ger fullt ur en korsning.

Tycker den drar väldigt likt en diesel, hårt på låga varv för att sedan mattas av.

Hur som haver så ska jag lämna in det så fackman får titta på det. Ska be dom göra en allmän översyn också. Blir nog efter semestern men jag får återkomma med uppdatering om någon annan filurar på samma fenomen.
av turbodream
#431626
Känner igen det där lite, men jag tycker mer min rycker lite iallafall på 3:an när man stämplar. Kör BSR steg2. Vad har magnetventilen för funktion ?

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]