NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Jag har inte chippat själv, men vid fikabordet på jobbet så talas det om +10% effekt och -10% förbrukning om man chippar/KCR:ar. Låter som en saga, men jag har hört det från flera.
av mojja
jag kollade med kcr o dom sa att effekten skrämdes upp till 160 hk o 360 i nm..
när jag provkörde 2.0an tyckte jag den djävligt gött som den gjorde.. undra bara hur den skulle gå med kcr chippet om effekt siffrorna skulle stämma.. 2.0 orginal spöar ju redan 2.4 bensin på 140 hk i 0-100 med lite mer än 1sek..

bränsle förbrukningen e inte av allt för stort intresse för min del... jag e bara sugen på lite extra pulver i spisen..

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Provade att chippa min förra bil MB A-170 cdi. Bilen blev otroligt mycket piggare men kopplingen orkade inte hålla emot det extra vridet som jag fick av kcr:chippet. Så det blev att lämna tillbaka.

Det som jag ställer mig frågande till är om det blir samma problem med v50 2,0D? Eftersom den nya som kommer med D5 inte har annat än automatlåda och nerstypt både i efekt och vrid så gissar jag att på sikt blir det problem med slirig koppling eller paj växellåda... Någon som vet om V50 med 5växlad låda fixar eftektökningen???

/ Andreas
av mojja
ajajaj nu sätter du spöken i hjärnan på mig.. Men låt säga att jag chippar bilen o växellådan rasar får jag ut någonting på garantierna som finns på bilen eller sitter jag då med skägget i brevlådan??

Hade ju inte varit allt för roligt isåfall..

m.v.h mojja
av dali
Chippar man bilen med ett chip som biltillverkaren inte godkänt så slutar alla garantier att gälla. Saab säljer egna chip/programvaror till sina bilar med bibehållen garanti, men jag tror inte Volvo gör det.

Så gott som alla fristående chipkrängare kan tillhandahålla en egen maskinskadegaranti som täcker upp bortfallet av nybilsgaranti, under en begränsad tid i alla fall.
Jag vill gärna chippa min bil oxå men vågar inte. När man körde min mb på femma och satt fullt gaspådrag på fyra eller femman så började kopplingen att slira utan att man hade den nertryckt...

Vad jag vet så gäller garantin endast motor men gäller det växellåda och koppling låter jag vara osagt. Dessa är förslitningssaker.

/ Andreas
av Frigge
Nybilsgarantin slutar gälla så fort bilen på ngt sätt är manipulerad.
Maskinskadeförsäkringen slutar oxå gälla. Dessa skaer gör att det kan bli obehagligt dyrt om ngt går sönder. Tänk oxå på att Dieselhögtryckspumpen o spridarna tar stryck av att trimma då trimningen oftast bara lurar högtryckspumpen via railtrycksgivaren att pumpa mer vilket förkortar livslängden på både spridare o pump.

/Fredrik
av mojja
ja en kanske skulle ta å låta bli att chippa bilen efter allt man läst här. kollade på kcrs hemsida där erbjöd dom ju maskinskade försäkring för en 500 hundring om året som ska motsvara volvos egna motorfösäkring.. det borde väl funka om man tecknar en sån gäller ju upp till 8000 mil lär ju knappast ha kvar bilen efter två år eller 8000mil.. men kanske inte så snällt mot nästa köpare men jag har dragit mina nitar med på beg marknaden...
av Frigge
mojja skrev:ja en kanske skulle ta å låta bli att chippa bilen efter allt man läst här. kollade på kcrs hemsida där erbjöd dom ju maskinskade försäkring för en 500 hundring om året som ska motsvara volvos egna motorfösäkring.. det borde väl funka om man tecknar en sån gäller ju upp till 8000 mil lär ju knappast ha kvar bilen efter två år eller 8000mil.. men kanske inte så snällt mot nästa köpare men jag har dragit mina nitar med på beg marknaden...
Ärligt talat är jag lite skeptisk mot deras sk maskinskadeförsäkring o vad den tar när skadan redan är skedd.
Jag skulle i så fall vänta tills nybilsgarantin har utgått, då har man ju inget att förlora,inte på samma sätt allafall.

/Fredrik
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]