NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mono
Hej!

Har exakt detta missljud på min MY09:a sedan några månader tillbaka. Skrapar till då blockerade låsläget aktiveras, istället för som tidigare, då det lät precis som när man låser bilen med fjärren.

Inför att nybilsgarantin skulle gå ut, skickade jag in bilen till Volvo i Sthlm som konstaterade följande:

"Internt fel i centrallåsmotor vänster bak, spärrlås. Boka ny tid för byte centrallåsmotor."

Jag har tur som får detta på garantin, för det låter ju inte som något som går att smörja bort. Å andra sidan verkar det ju vara något av ett typfel, så kanske Volvo tar det på goodwill-kontot? Värt ett försök för er som inte har garanti kvar...

/mono
av Tajger
Mono; Tack för det tipset, får ta och kolla upp det så snart man hinner. Hoppas att det kan gå på goodwill, men knappast troligt i denna stad tyvärr...
av indigo
Jag och min bror har haft exakt samma fel på våra bilar. Det är "BBL"en som inte funkar som den skall.
Jag lämnade in min bil på garantifel med orden "Vänster dörr låter onormalt när blockerat låsläge går in". När jag hämtar bilen så har det bytt låskista på HÖGER sida, för ,som de uttryckte det, jag måste hört fel. När vi går ut och lyssnar på bilen är felet kvar på vänster dörr varpå det byter den låskistan med.
Båda låskistorna byttes på grantin utan problem.

Min bror fick samma fel på sin v50 men efter att garantin gått ut. Dock stod han på sig och hävdade att det var ett vanligt fel som volvo borde fixa i ren goodwill. Firman gick med på att dela kostnaden så han behövde bara betala något i storleksordningen 1kkr.

Så det är bara att åka in och byta för er som har garanti kvar och ni andra stå på er. Själv funderar jag på hur många det är som kör runt med bilar utan fungerade BBL? Tycker mig höra låskolvar som låter illa varje vecka på parkeringsplatser.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]