NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nike81 skrev:Körde med 15" fälgar på den bilen (körde bara på vintern med den)
Kör med 19" resp 17" på Volvon.
Är komfört och lite framkomlighet på vinter och taskiga vägar som gör att jag anser att 35 mm är väl mycket.
Jag kör med 18" på sommaren resp. 16" på vintern och arbetar som avbytare på några bondgårdar.. så taskiga vägar är min vardag.. men jag har inte märkt några problem än !

Kör man försiktigt på skitvägar så brukar de fungera ganska bra.. men jag förstår ändå vad du menar.. det är väl upp till vad för vägar du har med ! :)
När ni nu pratar om att sänka bilen så får ni inte glömma att AWD'n är högre original. Dvs att sänka 30mm på en AWD är inte lika utstickande som det är på en FWD.

Jag skulle hellre få se siffror på hur markfrigången ändras mellan de olika sänkningarna. Jag tror inte 30mm kommer bli ett problem på AWD om en FWD fixar 35mm prima.

På FWD tycker jag 20mm räcker för vardagsbruk. Jag lider ändå lite ibland av att det tar i här och där... :(

/Christian
På min gamla AWD hade jag velat sänka 50mm eller mer. Högre bil existerar inte. Kolla utrymmet i bakre hjulhuset, du får in hela huvudet där: Bild
chrissofsweden skrev:När ni nu pratar om att sänka bilen så får ni inte glömma att AWD'n är högre original. Dvs att sänka 30mm på en AWD är inte lika utstickande som det är på en FWD.
Så det är inte bara jag som har fått för mig att AWD:n går högre än FWD:n??? Är det någon som vet hur mycket? 10, 15, 20mm?????

Men däremot tror jag inte detta påverkar resultatet EFTER sänkning. En AWD på H&R-fjädrar bör ju rimligtvis rida lika högt som en FWD på motsvarande fjädrar. För höjden dikteras väl av fjäderlängden, inte något annat, eller är jag ute och cyklar?

Mao borde väl Volvos sportfjädrar sänka en AWD med 20mm PLUS den eventuella extrahöjd som AWD:n har original?

Rätt tänkt?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]