NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Som rubriken säger, oljud när man svänger (har bara hört det i låga hastigheter tex när man parkerar) svårt att förklara hur det låter. lite som en gammal ångbåtstuta(?) inget knarrande eller knackande iaf utan ett dovt tjutande ljud. Bilen är en 05:a gått lite drygt 10 000 mil. all hjälp osv uppskattas

/oscar
Zanders skrev:Som rubriken säger, oljud när man svänger (har bara hört det i låga hastigheter tex när man parkerar) svårt att förklara hur det låter. lite som en gammal ångbåtstuta(?) inget knarrande eller knackande iaf utan ett dovt tjutande ljud. Bilen är en 05:a gått lite drygt 10 000 mil. all hjälp osv uppskattas

/oscar
Då drar vi samma visa igen då :) Med största sannolikhet är det en sten mellan bromsen och bromsskölden. Detta är vanligt och uppstår väldigt ofta på vårkanten.

Prova att bromsa, backa och allt annat du kan komma på. Fungerar inte det kan du knacka ut skölden själv med en skruvmejsel. Vet du inte hur man gör så åk till en verkstad, be någon att provköra bilen för att lokalisera ett fel och när han sedan upptäckt stenen i bromsarna så frågar du honom om han inte kan knacka ut skölden lite grann. :mrgreen: Då blir tar det ingen tid, blir gratis och problemet är ur världen! :-)-)

Sen är det ju frågan om jag har rätt eller inte. Hur som så stämmer beskrivningen in väldigt bra på problemet.

/Christian
av Lazy
Har samma problem på min, kör med tjutande oljud vid vänstersvängar, nu lämnar jag in bilen så får verkstan lokalisera vad det är, återkommer med svar. :-)-)
Användarvisningsbild
av Zanders
har provat att bromsa och backa åt olika håll men fortfarande samma visa, kan inte påstå att det låter likt en sten mot metall. det låter som sagt enbart vid låg fart och skarpa svängar (åt båda håll)
Zanders skrev:har provat att bromsa och backa åt olika håll men fortfarande samma visa, kan inte påstå att det låter likt en sten mot metall. det låter som sagt enbart vid låg fart och skarpa svängar (åt båda håll)
Kan ljudet nästan jämföras med ett ylande? För jag håller med, det låter inte som om det skulle vara en sten mot metall, men det var det för mig.

Anledningen till att du får det vid låga hastigheter tror jag är för att du då får rörelse på stenen vilket skapar en resonans. Precis som om man skulle dra handen efter ett bord. Drar du snabbt har du inget fäste och ljudet som blir är försumbart. Drar du handen sakta så får du nästan grepp, det börjar hoppa/vibrera lite och man hör friktionen. Så när du svänger mycket så blir glappet större, stenen har möjlighet att röra sig och det börjar låta.

Men som sagt, bara en teori. Hör gärna av er om ni får en dom från Volvo!

/Christian
av Lazy
Idag var bilen inne hos Bilia och dom fick byta höger bromsbelägg för att få bort tjutandet vid vänstersvängar, så nu kan man njuta igen. :D
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]