NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rasina
hej! ja byte ratt idag- starta bilen efter det. så stod det (Anti-sladd serv Erfordras) sen stängde jag av bilen starta om på nytt då stod det (Anti-sladd tillf. Avstängd) kan det va att jag har gjort nåt fel med ratten? om ja har gjort så ha d väl stått nåt om aibag elr nåt..
är det nån som har råka ut för sånt? åtgärder?
Bild
Bild
tacksam för svar....

mvh
av Heden
Du glömde antagligen att låsa gyrot som sitter bakom ratten. Det sitter en liten skruv i ratten (synlig när man plockat bort airbagen) som är till för att låsa gyrot undertiden som ratten är borta.

Missar man detta så får man det felmeddelandet som du beskriver. Jag vet inte hur man åtgärdar det exakt, men bilen måste iaf. till verkstad.

Har du testat att köra bilen?
Användarvisningsbild
av rasina
Heden skrev:Du glömde antagligen att låsa gyrot som sitter bakom ratten. Det sitter en liten skruv i ratten (synlig när man plockat bort airbagen) som är till för att låsa gyrot undertiden som ratten är borta.

Missar man detta så får man det felmeddelandet som du beskriver. Jag vet inte hur man åtgärdar det exakt, men bilen måste iaf. till verkstad.

Har du testat att köra bilen?
tack för ditt svar..
va ja minns så glömde ja inget-
kunde inte köra för bilen är avställd + inga strålkastare haha håller på bygger om dem.. men ska skita i det och testa och köra lite iallafall..
mvh
av HåkanS
Hej igen, hade du inte monteringsanvisningen när du bytte? I den står det precis hur du skall göra, och i vilken ordning. Kanske lite omanligt men rätt säkert. Säkert en felkod som Volvo-verkstan enkelt släcker.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad jag mins missa jag ingen ting??? mins du eller mins du inte ifall du låste gyrot innan ratten demonterades?
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av rasina
haha ta d lugnt CarMtan :D . jag tror det är löst nu. körde bilen idag så försvann det men ja ska ändå till volvo så får dem kolla.. hoppas tt det inte blir dyrt bara :)

tack för alla svar....

mvh
av HåkanS
Jag minns att jag lossade en skruv till höger inne i den gamla ratten. Skruven höll en kabel och denna tog jag bort. Låsa gyro vet jag inget om, men kan mycket väl vara den skruv med den röda kabeln som jag lossade allra först när krockkudden var ute.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]