NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#393673
Ett räkneexempel, Pelle kör med full gas hela tiden inne i stan, många kallstarter etc. snittförbrukning 0,79.
Agda har bilen i varmgarage med elektrisk motorvärmare å kör bara ut till landstället på fina 90 vägar. Snittförbrukning 0,52 l/mil.

Pelle konsumerar nästan 50% mer diesel, alltså borde Agdas filter räcka till 18.000 mil om det bara är förbrukningen som styr.

Kan någon bringa klarhet.

(tur för mig att man har tjänstebil å byter efter typ 8000 mil....)
av JasonCW
#396084
Vad jag har förstått när det gäller byte av partikelfilter så beror det på hur mycket aska som ansamlas i det. Aska skall ej förväxlas med sot som kan brännas ur. Askan består av olika obrännbara ämnen och föreningar som kommer ut med motorns avgaser från motoroljan, bränslet, slitagepartiklar och framför allt förbrukat additiv (Eolys) för regenerering av filtret. All Eolys som förbrukas samlas upp i filtret i form av aska.

Skälet till att partikelfiltret i 2.0D (och 1.6D ?) har ett angivet bytesintervall på 12.000 mil medan det inte är fastställt för övriga motorer såsom Volvos 2.4D och D5 är att merparten av askan i filtret hos 2.0D kommer från additivet (Eolys) som förbrukas i en förutbestämd takt. Additivet portioneras ut i bränslet vid tankning så att mängden aska i filtret blir beroende av bränsleförbrukningen snarare än körsträckan. På sätt och vis borde man kunna avgöra när filtret behöver bytas baserat på hur mycket additiv som har förbrukats, men man har uppenabrt valt att sätta en fast körsträcka som säkert är satt med god säkerhetsmarginal för att inte riskera ett fullt filter när mer mer än bara additivet skapar aska. På en motor som saknar additiv som bidrar till att fylla filtret med aska så bör filtret inte ha accumulera tillräcklig mängd aska inom bilens livstid, men även dessa kommer förr eller senare behöva nya filter om de körs länge.

Det som händer när filtret är fullt med aska och därför måste bytas ut är att motorns styrsystem uppfattar det som att filtret hela tiden är fullt med sot som bör men inte kan brännas ur. Det är då inte alls orimligt att motorn då går in i effektbegränsad felmod som gör fortsatt körning olämplig.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]